Hej! Jag har en Stiga Villa 12 med motor wm12. Årsmodell 2009. Startmotorn går inte runt ibland. Med ett lätt knack med en hammare på startmotorn funkar den för det mesta. Jag gissar att den behöver bytas. Batteriet är fräscht.
Skruvarna till startmotorn sitter dumt till. Måste svänghjulet tas bort för att startmotorn ska kunna lossas? Hur svårt är det? Tacksam för tips!
Skruvarna till startmotorn sitter dumt till. Måste svänghjulet tas bort för att startmotorn ska kunna lossas? Hur svårt är det? Tacksam för tips!
Det kan vara antingen startmotorn, tändlåset eller startreläet som strular. Det du kan prova när den inte startar är att koppla en startkabel mellan batteriets pluspol och kabelanslutningen på startmotorn. Måste du ändå knacka på den är det kolen som är problemet. I annat fall är det relä eller tändlås.
På bilderna ser det onekligen ut som att svänghjulet måste tas bort för att lossa skruvarna till startmotorn.
På bilderna ser det onekligen ut som att svänghjulet måste tas bort för att lossa skruvarna till startmotorn.
Ok. Tack för tipset! Testade med kabel. Hände inget förrän jag knackade. Då snurrade den. Då drar jag slutsatsen att felet sitter i startmotorn.A Avemo skrev:Det kan vara antingen startmotorn, tändlåset eller startreläet som strular. Det du kan prova när den inte startar är att koppla en startkabel mellan batteriets pluspol och kabelanslutningen på startmotorn. Måste du ändå knacka på den är det kolen som är problemet. I annat fall är det relä eller tändlås.
Då får vi se om jag vågar lyfta svänghjulet eller om jag ska be verkstad om hjälp.
Tack för hjälp!
Det sitter med centrummuttern upptill. Vidare är axeln konisk och det finns en kil för att få det i rätt läge. För att lossa svänghjulet från konan använder man helst en avdragare. Har man inte det kan man få loss det genom att försiktigt bända det uppåt med en stor skruvmejsel och knacka på axeltappen. Men det är stor risk att skada gängorna på axeln. En metod är att skruva på muttern så att den ligger precis i nivå med axeländen innan man knackar. Och om möjligt bör man knacka med en klubba av en mjukare metall än stål.J Jannemagnus skrev:
Mja, försöker man utan rätt avdragare är det stor risk att något går sönder, svänghjulen är sköra och det är mjukt stål i axeln. Försök skaffa en avdragare, ser det ut som de jag mixtrat med sitter det gängade hål i svänghjulet?
Klicka här för att svara