5 104 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Hur byta stammar?
Jag har tänkt byta avloppsrören som ligger i/under min oisolerade betongplatta.
Frågan är hur man gör det hela på enklast möjliga sätt. Det vill säga på det sätt som går så smidigt som möjligt och som ställer till med så liten skada som möjligt på betongplattan.
Ska man bila bort betongen där rören går eller kan man "skära" upp betongen med någon slags verktyg, typ en speciell såg eller så?
Dessutom befarar jag att det finns radiatorrör i plattan. Hur underviker man att paja dom?
Frågan är hur man gör det hela på enklast möjliga sätt. Det vill säga på det sätt som går så smidigt som möjligt och som ställer till med så liten skada som möjligt på betongplattan.
Ska man bila bort betongen där rören går eller kan man "skära" upp betongen med någon slags verktyg, typ en speciell såg eller så?
Dessutom befarar jag att det finns radiatorrör i plattan. Hur underviker man att paja dom?
Hehe...var det inte du som skulle köra ett källarprojekt-light? Detta kommer sluta med att du får göra som alla oss andra och svettas satan i två månader.... 
Skära är säkert bra annars är blir ju inte skadorna så stora av att bila heller. Hur du hittar radiatorrören vettafasen.
Skära är säkert bra annars är blir ju inte skadorna så stora av att bila heller. Hur du hittar radiatorrören vettafasen.
Ahhh... smart. Man behöver naturligtvis inte ta bort de gamla rören, utan det räcker att dra nya på lämpligt ställe.....lordi skrev:
Så långt tänkte inte jag. Mental låsning eller lågt IQ, vem vet?
En fråga till: Vad ska man använda för verktyg för att skära ut spåren i betongplattan?
Till MathiasS:
Visst skulle jag också föredra ett stort källarprojekt, men jag vet inte om jag har ork och tid att genomföra ett sådant projekt.
Vad gäller stambytet är det bara en idé. Jag har inga problem med nuvarande 60-åriga stammar, men om man ska lägga golvvärme är det kanske bäst att byta stammarna i preventivt syfte.
De betonghåltagare jag har jobbat ihop med brukar såga två spår med en diamantsåg (ser ut som en förvuxen vikelslip, med vattenkylning). Sen bilar de bort materialet mellan de två spåren med bilmaskin. De brukar göra snitt på tvären också, så det blir små fyrkanter som man får bila bort. Brukar vara lite lättare då.
Du bör kunna hyra de prylarna hos en välsorterad uthyrningsfirma.
Du bör kunna hyra de prylarna hos en välsorterad uthyrningsfirma.
Klicka här för att svara