Har ca 20år gammal fördelare och ser nu att justeringsskruven på retursidan läcker lite vatten. Inte så att det skulle rinna men själva 'skruvhålet' är fullt med vatten. Jag har sökt på nätet för hitta var man köper dessa och hur man byter dem, men inte hittat. Någon här som kan skicka mig till rätt riktning?

• Gammal fördelare till värmesystem med justeringsskruvar, några märkta med blå cirklar indikerar läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du skrivit till Uponor för att se om de finna som reserv? Annars hade jag skruvat loss de för att se om de går att rengöra.

L lostinsweden skrev:
Har du skrivit till Uponor för att se om de finna som reserv? Annars hade jag skruvat loss de för att se om de går att rengöra.
Nej, hat inte skrivit till Uponor. Tänkte att det kanske finns någon här som redan vet...

Tack, tror det är rätt del!

Någon som vet hur man byter en sådan?

B ojniemin skrev:
Tack, tror det är rätt del!

Någon som vet hur man byter en sådan?
Ta en större bild av din fördelare.

Byte är så enkelt att du skruvar av, kollar hur den gamla år justerad och skruvar på den nya med samma inställning. Stänger du av matningen till fördelaren klarar man sig ofta med en mindre bytta under

Kör du dessa utan lock normalt? Det normala är att det finns en huv med en packning som sitter över fördelaren (vanlig R10) och att packningen under då ger upp spelar ingen roll då man aldrig justerar dessa efter driftsättning. Betydligt billigare att skaffa ett gäng hattar....

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Rörmokaren tog bort locken pga att de satt emot tilloppsslangarna. Men där har vi nog den enklaste lösningen! Jag skruvar dit dem och ser till att få lite space mellan locket och slangarna.

Tack alla för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.