Jag har en gammal kökskran fr 1997(se bild) o nu har den börjat droppa så antar packningen bör bytas men vet inte hur jag kommer åt packningen. Förstår inte hur jag skall få av själva plasthandtagen som man skruvar på o stänger av vattnet med. Har stängt av huvudvattenkranen o så vridit upp /öppnat handtaget maximalt motsols o så försökt dra handtaget rätt ut med handen men det sitter fast. Är detta fel teknik eller skall jag dra/lirka kraftigare med tex en liten rörmokartång. Kan ju linda en trasa runt plasthandtagen för att inte skada plasten. Tacksam för hjälp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter inte en skruv under de blå och röda plupparna?
Ja det borde gåL Lagergreni skrev:
kallas oxså kranöverdel finns lite olika varianter tex Billig Kranöverdel FMM utan ratt - jem & fix
Finner tyvärr ingen skruv o har försökt dra av handtaget med hjälp av liten rörmokartång men vågar inte ta i för mkt då metoden kanske är fel o då förstörT Tompafix skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det sitter säkert skruvar under plupparna men då det begav sig så var säkert delarna så billiga att demontage innebar byte kanske och då kan man ju hacka på rejält. Ska man spara och behålla sånt där så kan det ju bli lite knivigare.
Ja du har nog rätt.....kranen sitter i vår fjällstuga o används därför bara sporadiskt så det bästa är väl att byta men dyrt då närmaste rörmokare är långt bort. Kranen droppar dock mindre eller inte alls när man har använt den ett tag förutsatt att man skruvat åt ordentligtS Stefan1972 skrev: