Jag har en gammal kökskran fr 1997(se bild) o nu har den börjat droppa så antar packningen bör bytas men vet inte hur jag kommer åt packningen. Förstår inte hur jag skall få av själva plasthandtagen som man skruvar på o stänger av vattnet med. Har stängt av huvudvattenkranen o så vridit upp /öppnat handtaget maximalt motsols o så försökt dra handtaget rätt ut med handen men det sitter fast. Är detta fel teknik eller skall jag dra/lirka kraftigare med tex en liten rörmokartång. Kan ju linda en trasa runt plasthandtagen för att inte skada plasten. Tacksam för hjälp Gammal kökskran från 1997 med två genomskinliga plasthandtag ovanför en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det sitter inte en skruv under de blå och röda plupparna?
 
kommer du inte åt att skruva loss kranbröstet om du öppnar kranen för fullt (med vattnet avstängt)
 
T tergo skrev:
kommer du inte åt att skruva loss kranbröstet om du öppnar kranen för fullt (med vattnet avstängt)
Ursäkta min okunnighet men är kranbröstet den stora "muttern" som sitter runt själva kranen? Om man får loss den kan man då komma åt packningen/packningar å?
 
terjevigen terjevigen skrev:
Det sitter inte en skruv under de blå och röda plupparna?
Har tidigare försökt ta bort den blå o röda pluppen för att se efter skruvar men de sitter helt fast
 
L Lagergreni skrev:
Har tidigare försökt ta bort den blå o röda pluppen för att se efter skruvar men de sitter helt fast
Är de inte av modellen man bara tar i och drar?
 
T Tompafix skrev:
Är de inte av modellen man bara tar i och drar?
Jag vet inte. Har som sagt skruvat upp kranen helt motsols med vattnet avstängt o försökt dra av men handtaget sitter fast men drar kanske inte tillräckligt mycket?
 
Vet bara att de gamla svarta drog man av och de satt ibland riktigt ordentligt, men dessa genomskinliga har jag aldrig bytt. Kanske så gömmer det sig en skruv någonstans.
 
L Lagergreni skrev:
Ursäkta min okunnighet men är kranbröstet den stora "muttern" som sitter runt själva kranen? Om man får loss den kan man då komma åt packningen/packningar å?
Ja det borde gå
kallas oxså kranöverdel finns lite olika varianter tex Billig Kranöverdel FMM utan ratt - jem & fix
 
T Tompafix skrev:
Vet bara att de gamla svarta drog man av och de satt ibland riktigt ordentligt, men dessa genomskinliga har jag aldrig bytt. Kanske så gömmer det sig en skruv någonstans.
Finner tyvärr ingen skruv o har försökt dra av handtaget med hjälp av liten rörmokartång men vågar inte ta i för mkt då metoden kanske är fel o då förstör
 
Är du säker att den är så ny som 97, körde man inte med engreppsblandare då?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Är du säker att den är så ny som 97, körde man inte med engreppsblandare då?
Du har så rätt! Vid närmare eftertanke så är den fr 1987
 
Det sitter säkert skruvar under plupparna men då det begav sig så var säkert delarna så billiga att demontage innebar byte kanske och då kan man ju hacka på rejält. Ska man spara och behålla sånt där så kan det ju bli lite knivigare.
 
S
Är de inte lämpligare att byta till en ny engreppsblandare?
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det sitter säkert skruvar under plupparna men då det begav sig så var säkert delarna så billiga att demontage innebar byte kanske och då kan man ju hacka på rejält. Ska man spara och behålla sånt där så kan det ju bli lite knivigare.
Ja du har nog rätt.....kranen sitter i vår fjällstuga o används därför bara sporadiskt så det bästa är väl att byta men dyrt då närmaste rörmokare är långt bort. Kranen droppar dock mindre eller inte alls när man har använt den ett tag förutsatt att man skruvat åt ordentligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.