Jag har ärvt en elektrisk gersåg som kom utan instruktionsbok eller andra verktyg.

Tillverkaren är Kellen och modellen är Mitremaster 1900, vilket Google totalt kammar noll på!

Mitt problem är nu att jag behöver nu klinga och vi är två personer här som står som två fågelholkar över hur den skall bytas.

Det sitter en mutter som insektsnyckel passar i mitt i klingan, men vi hittar ingen spärr för att få den att sluta rotera, och det går tamejfan inte att hålla i klingan och försöka få loss muttern med råstyrka.

Så vad gör man?

Man kan testa att ta en överbliven bit regel eller något annat förhållandevis mjukt trä och pressa ner några av tänderna på klingan i. På så sätt kan det gå att få den att sluta rotera så man kan lossa skruven. Det är en metod jag använt på min bosch där jag lyckats knäcka rotationsspärren.

Och det är antagligen felgäng på skruven med, så försök spänna den istället för att lossa.

I Mitremastern (kommer inte ihåg beteckningen) som jag dumpade på tippen i södags satt det en ett par cm lång knapp nära, under axelcentrum "på andra sidan bakom klingan". Varje gång man gjorde ngt så kändes det som om man skulle bryta bort knappen. Kan vara fallet på din, kolla om du hittar ngt hål nära centrum med eller utan rester av en knapp.

• Gilla
Stödmuren
  • Laddar…
Tack för svar och tips!

Skall kolla om den är felgängad, och faktiskt så satt låsknappen precis som det beskrevs i inlägget ovan (fast det var målaren som hittade den åt mig tidigare idag). Fast det var mer som en spak och den var i samma färg som kåpan. Lurigt!

• Gilla
Stödmuren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.