Hej!

Har letat i evigheter nu efter en tavellist/hylla i likhet med IKEA´s Ribba. De hade en förut som var 185cm lång men det verkar inte finns så långa någonstans nu och IKEA har slutat sälja dessa.

Jag undrar nu hur svårt det är att bygga en sådan hylla själv och HUR man gör?

Tack!

ribba-tavelhylla.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre träbitar, skruv, spackel och färg.

Går säkert att limma ihop det med.

Ser ut som ett perfekt jobb för en lamellfräs om man har en sådan. Annars är det mycket riktigt som skrivs ovan ett jobb för enbart lim, spackel och färg.

Räcker gott med vanligt trälim till en sån, overkill med lamellfräs eller plugg eller skruv.

Det enda som egentligen kan bänglas är att det inte blir riktigt kant i kant när man försöker limma. Så någon plugg eller frässpår kan hjälpa där. Annars behöver den limfogen inte förstärkas på något sätt.

• Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
lt1cobra skrev:
Har du en fräs kan ett sånt här stål funka : [länk]
Det kommer att fungera utmärkt. Tänk bara på att det krävs ett fräsbord. Det här frässtålet är nästan magiskt när det är rätt injusterat, men det är en hel del trassel med testbitar innan man har hittat inställningarna.

Nu tycker jag ni ger avanserade svar. Det är en enkel tavel hylla

• Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
Håller med Pär, det behövs inga kluriga frässtål för att bygga en sådan tavelhylla. Baklisten kan skruvas + limmas fast, skruvarna är en bra säkerhet som back-up om limningen inte blir 100 bra. Om du skruvar bakifrån kommer de skruvarna inte synas när hyllan sitter på väggen. Frontlisten har ingen belastning alls så där räcker det gott med enbart lim.

• Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
Det var lite grann min poäng, även om den inte var så tydlig. Mitre-lockstålet är användbart och ibland magiskt. Men det kräver ett fräsbord och en massa inställningar. En tavelhylla behöver bara vanligt vitlim, några tvingar och lite sandpapper.

• Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
Absolut enklast är det att köpa två hyllor och sätta eftervarandra, då behöver du bara kapa in bredden på dem.

• Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
lt1cobra skrev:
Absolut enklast är det att köpa två hyllor och sätta eftervarandra, då behöver du bara kapa in bredden på dem.
En kompis bad mig göra precis så, visade sig att toleranserna på tavelhyllor inte e så höga så det funka inte alls. Dock var utgångsmtrl billigast möjligt så med andra hyllor kanske det går bättre. Jag gjorde istället hyllorna av lämpliga lister av planhyvlat virke. Ska se om jag kan hitta dimensionerna, tror även att jag har en bild på dem om det kan vara intressant.

• Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
krijo1 skrev:
En kompis bad mig göra precis så, visade sig att toleranserna på tavelhyllor inte e så höga så det funka inte alls. Dock var utgångsmtrl billigast möjligt så med andra hyllor kanske det går bättre. Jag gjorde istället hyllorna av lämpliga lister av planhyvlat virke. Ska se om jag kan hitta dimensionerna, tror även att jag har en bild på dem om det kan vara intressant.
Jag har gjort så med ikeas lister, funkar helt ok tyckte jag. Iofs kanske det är olika batchar av tavellister där vissa håller sämre kvalite. Det man får stå ut med är dels skarven i mitten och att det kan bli lite förskjutning mellan delarna om man inte förbinder dem på nåt smart sätt...

Det här är väl det klassiska valet om man är intresserad av att lägga ned tid och energi på att få något snyggt, eller om man nöjer sig med något mindre snyggt som tar mindre tid och energi att fixa.

Googlade lite : jula har en list som är av trä istället för mdf : http://www.jula.se/tavellist-379055 (1m lång), indiska/rusta har en som är 150... Lite olika modeller men ändå.

• Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
Dom jag prövade med va nog från rusta. Gick klart fortare att bygga egna men som sagt då var utgångs mtrl inte bra. Dom passade inte alls ihop.

• uploadfromtaptalk1343755005162.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
En bild till

• uploadfromtaptalk1343755198974.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Sandy Bell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.