Hejsan!

Har ingen aning om jag hamnat på rätt delforum, men om inte får ni gärna flytta tråden till ett mer lämpat ställe. Jag vet knappt hur jag ska formulera min fråga korrekt..

Men det är som så att vi funderar på att försöka göra ett "kylrum" (motsvarande en gammeldags jordkällare) ute i vårt stall/loge där vi kan förvara våra grödor (samt förvara burkar, dricka osv).. och vi undrar lite hur man kan/ska/bör göra och vad man ska tänka på.. om det ens är möjligt?

Vi har ett passande utrymme idag, mitt i huset så att säga, där det delvis är naturstensväggar (lite blandat med några lecablock) och gjutet betonggolv. Taket består av sån där svart board (som jag glömt av namnet på) :)

Oinredd källarlokal med naturstensväggar, betonggolv och en trappa, potentiellt för omvandling till kylrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar en bild här på utrymmet, minus trappen som är borttagen (där trappen slutar, mot kameran, så ligger ett par stenbumlingar på backen, där är planen att bygga upp en vägg och sätta en dörr).

Hur ska man tänka?

- Fuktighet? Hur fuktigt ska det vara i en jordkällare (eller snarare för att maten ska hålla) och kan den fukten påverka lgh ovanför? (och isf, hur ska man täta/fixa taket så att den fukten inte stör lgh ovanför).

- Kyla? Temperatur allmänt? (i dagsläget får utrymmet spillvärme från tvättstugan som är vägg i vägg.

- Isolering? Ska man isolera eller låta det vara som det är? (vi planerar att värma upp på andra sidan om några år, dvs inte bara tvättstugan)

- Ventilation? hur ska man tänka här? till och frånluft..

Tips, tankar? frågor? Nått?

Är det ett omöjligt uppdrag?

L
Vilka temperatur har du i dag ? vintertid , det är ett fönster där verkar det som , och en yttervägg blir det en is eller frost på dom under vintern . finns det någon antydan om att det kan vara någon påväxt på väggarna som kan ses , Lite som ludd eller annat

Fönstret du skymtar går ut till logen som idag är ouppvärmd (dock planerad att göra iaf 'underhållsvarm' året runt ganska snart). Ingen av väggarna i utrymmet på bild är yttervägg., men det kan bli -2 typ i logen., de allra strängaste vinterdagarna (Skåne).

I tvättstugan, som idag sitter ihop/öppet imellan, har vi haft 14 på golvvärmen ungefär.. (plus att det står en avkumulatortank i tvättstugan och tvättmaskin/TT dom går titt som tätt) och det är spillvärmen därifrån som värmt utrymmet på bild. Har inte haft termometer därinne och kollat tyvärr.

Tror att om vi skulle satt upp vägg och dörr hade det varit betydligt svalare i DET rummet.

L
frågan om temp var lite viktig , ska ni ha potatis där så bör tempen var max ca +2-+3C annars kan den börjar åla i mitten av januari , annars verkar det vara rätt bra med temp och ingen frysrisk , det som kan ge problem är om ni börjar sätta väggar och ev. isolering är ,
den fukt som finns som finns i någon form ska gå ut i rummet .
Du säger LGH ovan , är det problem där i taket nu , om inte bry er inte , det som kan vara bra är att få till något rör ut i luften och ett rör in från logen , men inte för varm , jordkällare luftar sig normalt själv genom självdrag , varmare där än ute .

Vi har ingen ventilation idag i nått av rummen och ska åtgärdas, därför försöker vi luska ut hur vi ska göra i det "där" rummet, innan vi fixar det bredvid :)

Så vitt vi vet och ser.. är det inga fukt (eller påväxt) problem i utrymmet, varken väggar eller tak! Dock extremt dålig ventilation som periodvis sätter dålig doft i hela tvättstugan. Men som sagt, ska åtgärdas.. Ska till både till- och frånluft (i båda rum).

Jag trodde två grader var för kallt för potatis? Att den skulle ha runt 5-6 snarare. Har aldrig förvarat potatis länge själv så jag vet inte hur set ska vara :) gillar rotsaker ungefär samma temp?

Inte så orolig för väggarna direkt, är ju Leca och sten. Men vill inte ha in för fuktig luft i bjälklaget under lgh (ovanpå tilltänkta "matförrådet") i isoleringen o så.. svårt att hålla koll på om nått möglar osv. Den lgh är fullt uppvärmd och det bor folk i den.

Samtidigt ska det ju inte vara drypande fuktigt heller i en "jordkällare", så det BORDE inte vara nått problem.. (?)

Om man nu ska tillföra lite luft, kan man dra ett rör några meter ut.. (Till /igenom en yttervägg) och få den att suga in luft själv.. typ självdrag.. eller måste man hjälpa luften på traven?

• Gilla
tsvensso
  • Laddar…
L
Vettigt att ha det från utsidan som kommer in vid golvet , med någon form spjäll så det inte kommer in för mycket kall luft ,
Med spjället går det då att reglera det , sedan ett rör ut genom taket , lämpligt ett 75 mm avlopsrör , vanliga jordkällare har ett i den storleken uppe på jordtaket samt inget in ( otät i dörrarna ) och självdrag , ( kommer ihåg mormors ) det är nog olämpligt med fläkt , kan bli för mycket vent då .
Det med temp för potatis var en potatisodlare som sa , men kan nog variera lite med hur källaren är , ni får prova ett år med ca +4C , men ingen potatis vid röret som kommer in ,då fryser den nog , det ska inte blåsa i rören , bara knappt på gränsen till kännbart .
Att isolera mot LGH ovan , det går att sätta något i taket på källaren .
Det med fukt tror jag inte är något bekymmer när du säger att det är torrt
Blir nog bra det här , har själv en matkällare en trappa ner , med lite kyla i

• Gilla
Anemonen och 1 till
  • Laddar…
Spjäll för nivåreglering av inkommande luft bör inte vara nått problem att åstadkomma (tycker jag) :) men omvänt med temperaturen då? flera gånger har vi t ex haft 12 grader varmt ute.. några dagar innan jul (inte så ovanligt). Hur ska man tänka ang matförvaringen då?

Hoppas att det inte blir lika varmt i utrymmet eller bör man ha någon form av kylaggregat? (i motsats till en riktig jordkällare så ligger detta utrymme ovan mark.. och blir ju troligen lite varmare med omgivningen) ?

Bara lite av nyfikenhet, hur ska en bra luftfuktighet ligga till i en bra "jordkällare"? om man skulle ha nått riktmärke.. :)

L
Det med hög temp är kanske ett problem för er , eftersom ni bor på den breddgraden , vet om detta , har själv ett hus där , Då kanske ett portabelt kylaggregat kan ordna det , finns ett flertal med någotsånär pris på , det som är problem med dom är att dom även tar ner fuktigheten ,
det blir kondens när luften kyls av ., och tömmer luften på väta .
Ev behövs ett aggregat som sitter på utsidan och för in kylan , men då blir det helt andra pengar
För att komma rätt är det nog bäst att tala med någon som håller på med AC inte någon på varuhuset utan någon proffs
Kommer nog inte längre för min del , det gäller att komma rätt i temp och fukt , det är inte helt problematiskt i bland , jag kyler matkällaren med brianvätskan på min värmepunp ca +6 C .
Hoppas att ni kommer att få en bra matkällare :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.