Hej,

jag håller på med en ny inbyggd farstu och har idag snickrat ihop takstolarna och det börjar bli dags att sätta in fönster så småningom, vilket leder till att jag måste veta var innertaket kommer sluta.

Nu undrar jag hur jag bör tänka konstruktionsmässigt för att på bästa sätt förbereda för infällda spots. Altså vilken konstruktion jag ska använda.

Som jag har tänkt hittills innan jag kom på att spots kunde vara kul, så var det så här:
-Takstolarna ställs på hamamrbanden
-Några reglar fästs på undersidan av takstolarna, i vilkas mellanrum jag placerar isoleringen.
-Under isoleringen skulle jag fästa gipsskivor som innertak.

Det slår mig då att det inte finns någon bra placering för spotsen då. Hur borde jag göra istället? Borde jag direkt bygga ett tomt utrymme mellan isoleringen och det den vilar på, och det som utgör innertaket? Finns det fiffigare sätt så jag inte tappar så mycket takhöjd?
Än har jag ju många frihetsgrader så att säga.

Tack på förhand!

Om du väjer LED-spots så avger dessa normalt så lite värme att ofta behövs ingen potta. Välj då en gles av 28 eller rent av 34 mm virke, så har du ett visst luftutrymme mellan tak/skivmaterialet och plasten/isoleringen. Det borde räcka, om du håller dig på ca 3 eller 1 W LEDar.

Kör man möbelspottar LED så behövs inte mycket luftspalt, men vill man ha riktiga spottar LED-spottar så rekommenderas pottor. De sätter elektrikern i isoleringen så det borde funka.
Det är främst om det är renovering och tak som sänks som man inte sätter pottor och kompromissar med möbelspottar.
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/infallda/7469710-1210-led.html

//Patrik

Redigerat:
Lite sent tillägg kanske, men möbelspottar kan vara av halogentyp också utan pottor under rätt förutsättningar.
Om LED inte är ett alternativ alltså..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.