Ska renovera köket och har hittat en design som jag gillar. Misstänker att bilden nedan är "photoshoppad" och köket inte existerar i verkligen men skulle vilja uppnå samma resultat med hyllplanet, gallret och fläkten.

Modernt kök med råa material, takintegrerad köksfläkt bakom galler, central spishäll och open shelving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centrumpunkten för hällen och väggen där kanalen kommer gå ut är 90cm. Har aldrig köpt något annat än en "vanlig" köksfläkt och har kollat runt på några alternativ:

1. Jag köper en takintegrerad köksfläkt som kan styras med fjärrkontroll etc. Nackdelarna med denna lösning är betalar en hel del för designen som kommer gömmas bakom ett galler sedan måste jag anpassa hyllplanet till fläkten (vill inte ha ett hyllplan som är mer än 35cm djupt och flesta takfläktar verkar vara minst 50cm)

2. Jag köper en extern motor (som jag inte kan något om) och kan anpassa gallret och bygga någon typ av kåpa som jag kan anpassa till hyllplanet.

Kan inget om externa motorer, kommer det låta extremt mycket, speciellt med en öppen design som på bilden?Kan jag issåfall sätta den utomhus? Kommer bli utsatt för fukt, men inte regn. Kan jag ens styra denna? En fjärrkontroll med olika nivåer som en "vanlig" fläkt vore ideellt.

Tar gärna emot förslag!

Det finns s.k inbyggnadsfläktar som är till för just detta ändamål(även om det är vanligare att de byggs in i en gammal murad kåpa)

Googla på inbyggnadsfläkt så kommer ett ganska brett utbud upp

Din andra idé verkar på alla sätt bättre.
Takfläkt låter mindre. Tål väta eftersom den är gjord för att sitta utomhus. Går att varvtalsreglera. inomhusdelen/kåpan kan göras mindre eftersom den inte innehåller fläkt och motor.
För inköp av delar rekommenderas t. ex. Soliduct. Där finns det mesta till bra pris (utom möjligen varvtalsreglering med fjärrkontroll).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.