Jag ska skruva fast ett blandarfäste i badrummet men är osäker på hur väggen är uppbyggd.

Badrummet renoverades av byggfirma 2010 som förra ägaren anlitade men inget svar från dom. Jag har letat på BKR och GVK vilka uppbyggnader av våtrumsväggar som var vanligast då för att försöka få ett hum om hur det är uppbyggt, men får inte fram något vettigt.

Väggen är kaklad med 24x33cm plattor.
Idag sitter en duschpanel som skall tas bort så jag kan inte använda några gamla hål.
Väggen är en yttervägg på andra våningen så jag kommer inte heller åt att öppna utifrån för att titta efter..

Kan det vara så illa att det är dubbelgipsat?
Hur byggde snickare våtrumsväggar 2010?

Claes Sörmland
2010 var väl våtrumsskivornas gyllene era?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
2010 var väl våtrumsskivornas gyllene era?
Jag får dra ut skruven eller pluggen från gamla duschkonsolen och se och jag kan avgöra något från det, kan ju använda drymoplugg om det bara är humidboard bakom men vill gärna skruva i plywood istället om möjlighet finns.

När jag renoverade badrum 2009 så vill jag minnas att det var speciella våtrumsskivor utan skiva av trä under som gällde. Våtrumsskivorna var ofta cementbaserade och allmänt eländiga att hantera. Jag tror skivan jag använde hette masterboard eller något sådant. Eftersom det inte skulle vara organiska skivor (=OSB, plywood eller spån) under så var man tvungen att räkna ut mycket noga var allt skulle sitta och sätta kortlingar.

Några år senare när jag gjorde andra badrummet så hade pendeln svängt totalt så nu var det våtrumsgips på tjock plywood som gällde.

Som vanligt så har det ju funnits flera olika system för utförande och inget säger att just din vägg är byggd som min. Men så här minns jag det i alla fall.

• Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
BirgitS
U Utdelning skrev:
Jag får dra ut skruven eller pluggen från gamla duschkonsolen och se och jag kan avgöra något från det, kan ju använda drymoplugg om det bara är humidboard bakom men vill gärna skruva i plywood istället om möjlighet finns.
Finns det inget annat ställe än i duschen där du kan skruva ut en skruv för att kolla?

Lät också renovera ett badrum 2010 och det var våtrumsskivor i och nära duschen (fanns någon regel med inom vilket avstånd) och gipsskivor i resten av badrummet. Ingen plywood eller liknande bakom.

• Gilla
Utdelning
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
När jag renoverade badrum 2009 så vill jag minnas att det var speciella våtrumsskivor utan skiva av trä under som gällde. Våtrumsskivorna var ofta cementbaserade och allmänt eländiga att hantera. Jag tror skivan jag använde hette masterboard eller något sådant. Eftersom det inte skulle vara organiska skivor (=OSB, plywood eller spån) under så var man tvungen att räkna ut mycket noga var allt skulle sitta och sätta kortlingar.

Några år senare när jag gjorde andra badrummet så hade pendeln svängt totalt så nu var det våtrumsgips på tjock plywood som gällde.

Som vanligt så har det ju funnits flera olika system för utförande och inget säger att just din vägg är byggd som min. Men så här minns jag det i alla fall.
Intressant, då vill jag nog titta närmare vad det kan vara i väggen. Antar att man inte kan dra med skruv hur som helst i cementbaserade skivor.

hscn hscn skrev:
Länk tidigare regler BKR
[länk]
Ja jag läste där. Kartongklädd gips fick ej användas i zon 1 vare sig som underlag eller bakomliggande skiva, träbaserade skivor fick ej användas som underlag för tätskikt eller plattsättning heller men står inte om den fick användas som bakomliggande.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BKRs regler från 2007 uteslöt i alla fall gipsskivor med undantag för en kort övergångsperiod på ett år. Så efter 2008 borde de ha varit borta från badrummen.

[länk]

Våtrumsväggen med 15 mm plywood som vi gillar idag kom först 2012 då Säker Vatten släppte den:

[länk]
Då kan jag nog inte hoppas på 15 plyfa iaf..

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det inget annat ställe än i duschen där du kan skruva ut en skruv för att kolla?

Lät också renovera ett badrum 2010 och det var våtrumsskivor i och nära duschen (fanns någon regel med inom vilket avstånd) och gipsskivor i resten av badrummet. Ingen plywood eller liknande bakom.
Kan ju kolla på en krokupphängarw i andra sidan av badrummet iofs.. kom jag på att jag kan öppna väggen från sovrummet för att se hur väggen utanför zon 1 ser ut också. Kanske kan vara värt det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Då var det en period där träbaserade skivor inte fick finnas ens som underlag under vptrumsskivan. Badrum från den tiden har inget att skruva fast saker i.

Kravet var att man monterade stumpar av reglar där saker skulle skruvas upp. Det gällde att planera i detalj exakt var saker skulle skruvas upp, även toapappershållaren.

• Gilla
PNO
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då var det en period där träbaserade skivor inte fick finnas ens som underlag under vptrumsskivan. Badrum från den tiden har inget att skruva fast saker i.

Kravet var att man monterade stumpar av reglar där saker skulle skruvas upp. Det gällde att planera i detalj exakt var saker skulle skruvas upp, även toapappershållaren.
Låter helt underbart, varför krångla till det..
Ska leta fram regelsökaren och se om den vill läsa genom kaklet och även öppna upp väggen vid sovrummet .

Provade regelsökaren på ställen där jag visste den skulle få utslag, exempelvis runt fönstret utanför duschzonen, reglar på ca 45-50cm cc. Eftersom den gav utslag på helt rätt ställen så kändes det som att jag kunde gå över väggen där duschen ska hänga. Den gav utslag längs hela höjden där duschen hänger. Så det känns som man har satt något form av stöd där duschpanelen hänger, som är ca 19 cm brett. Jag gör en chansning. Tar ner duschen imorgon, rengör dom gamla infästningshålen , fyller dom med ny silikon och borrar lite i ett av dom gamla hålen med ett mindre borr för att dubbelkolla om det kommer något trämaterial. Hoppas att det är ett stöd som gav utslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.