Hallå,

Jag är i fullgång med att renovera mitt vardagsrum. Dock har jag stött på patrull. Jag har en braskamin från 1967 där jag misstänker att ”slutröret” (alltså kanalen i vinden som går till ytterdelen) är av eternit. Ren gissning, baserat på visuell inspektion.

Vad har det med något att göra? Jo, när jag skulle lossa på taklisten som är fäst på kaminen så regnar det smulor. Fort som attan lät jag bli att fortsätta.

Frågan är då hur dessa byggdes: är det alltså potentiellt eternit ”klossar” hela vägen från braskaminen, genom vinden och till utsidan, eller har man tegel en bit in i vinden, sen eternit etc?

Snapade en bild på insidan av kaminen, ser ut att vara tegel. Men vad säger ni? Gissa på, skall skicka in på provtagning inna jag forsätter.

• Insidan av en braskamin med tegel och murbruk syns, vilket kan indikera materialets sammansättning och potentiell eternitnärvaro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bara en vanlig murad skorsten som är dragen med bruk invändigt? Det ser väldigt mycket ut som en sådan.

• Gilla
Cocomango och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det inte bara en vanlig murad skorsten som är dragen med bruk invändigt? Det ser väldigt mycket ut som en sådan.
Du kan vara något på spåret. Jag skall kolla vart eternit kanalen börjar i vinden.

När det smulade - så var det ”grusigt”, vet inte hur eternit dammar eller smular. Men det var ganska likt bruk.

C
C Cocomango skrev:
Jag skall kolla vart eternit kanalen börjar i vinden.
Kan/kunde man verkligen använda en eternitkanal som rökkanal?
Ventilationskanaler är ju vanligt, men...
Hindrar i och för sig inte att någon gjort en MacGyver i just ditt hus.

• Gilla
Cocomango och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ser en vanlig skorsten jag men är inget proffs

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…

Bästa svaret

Eternit smulas sönder vid hög värme. Så det vore ju kontraproduktivt att ha det i en eldstadsskorsten. Kan du visa några bilder på eternitdelen?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C Cocomango skrev:
Du kan vara något på spåret. Jag skall kolla vart eternit kanalen börjar i vinden.

När det smulade - så var det ”grusigt”, vet inte hur eternit dammar eller smular. Men det var ganska likt bruk.
I min gamla skorsten har man dragit eternitkanaler från vissa rum och in i de ventilationskanaler som går parallellt med rökkanalen inne i skorstenen. Det är inte så att det är ventilationen som är eternit hos dig också?

• Gilla
Cocomango och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eternit smulas sönder vid hög värme. Så det vore ju kontraproduktivt att ha det i en eldstadsskorsten. Kan du visa några bilder på eternitdelen?
Detta är ny info för mig, tar med mig det!

Fick en insikt sent igår, huset är nytt och jag har inte riktigt koll på vad som går vart.
Det är ventilationskanaler intill skorstenen som är gjorda av eternit … Alltså inte själva skorstenen.

Bild på skorstenen är med.
Henningelvis Henningelvis skrev:
I min gamla skorsten har man dragit eternitkanaler från vissa rum och in i de ventilationskanaler som går parallellt med rökkanalen inne i skorstenen. Det är inte så att det är ventilationen som är eternit hos dig också?
Ja, precis. Detta är ett faktum även hos mig.

Sorry för tanke tabben från mig sida. Tack för hjälpen!

• Vindsvåning med isolering och träbalkar, skorsten i tegel synlig i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.