Hej

Har precis fått för mig att bygga ett svängt plank då det ger ett mer levande och välkomnande intryck i vår trädgård. Har en carport i ena änden dvs en fast stolpe, samt två nergrävda 70x70 plintar. Har tänkt mig att sätta spjälor vertikalt (totalt ca 1400 högt) men har fått problem med vad jag ska sätta som regel. En rak regel förstör ju den flytande vinkeln, har tidigare tänkt på något av metall. Hålband lär inte räcka för att göra det hela tillräckligt stadigt, så vad ska jag använda?

Några tips någon?

Göra som båtbyggarna och ångkoka virket tills det blir mjukt och sen forma det?

Plywood som du sågar i remsor...limmar ihop dom svängda....

Såga två "svängar"/radier av plywood som blir topp och botten, skruvspika en remsa på framsidan och en på baksidan.

Blir alltså en svängd balk.
_
I_I

I profil...

En bekant gjorde detta med plattjärn. Blev riktigt snyggt.

haavard skrev:
Göra som båtbyggarna och ångkoka virket tills det blir mjukt och sen forma det?
Hur ångkokar man 4 m virke?

Nyfniken skrev:
Hur ångkokar man 4 m virke?
Som den gds:are man är hade jag tagit ett tillräckligt långt rör som gick att försluta med mindre öppningar för ånga.

Jag har själv funderat på att böja trä i "regeltjocklek" men hade nog tagit flera tunnare delar och lagt dem i blöt i en vecka eller så. Nu har jag inte kommit längre än till tankarna på det :)
När detta blir verklighet så kommer jag nog använda avloppsrör för blötläggningen, ta ut och torka uppspänt i önskad form och sedan limma ihop (i samma form).

Detta kanske funkar även för TS, då slipper man fixa med ångan.

jag röstar för ett plattjärn

Bygg med 45*45 De brukar skruva och vrida sig själva.. :)

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Beroende på hur böjt det skall vara men om du tar några 45 x 220 och limmar ihop till en 45 x 440 eller 45 x 660 och sågar ut din böjda regel ur den med en bra sticksåg. Sedan förstärka med skruvar eller kanske tom gängstång rakt igenom. Med det beror på hur böjt det skall vara om det är rimligt eller inte.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Beror på vilken radie som du vill ha. Man kan ju även såga jack in i regeln med jämna mellanrum och sedan böja regeln. Har diskuterats härinne förut.

S stoif skrev:
En bekant gjorde detta med plattjärn. Blev riktigt snyggt.
Tjenare.

Lät intressant, är inne på nått likanande.
Du råkar inte ha bilder, eller ha möjligheten att ta bilder av din bekantas svängda plank med plattjärn?

J Jonasdasaxelsson skrev:
Tjenare.

Lät intressant, är inne på nått likanande.
Du råkar inte ha bilder, eller ha möjligheten att ta bilder av din bekantas svängda plank med plattjärn?
Skapligt trådlyft på 7 år :)
Nu har jag kommit på hur man skall göra, man köper 22x95 skruvar fast en med rätt böjning, limmar och skruvar på två stycken till utanpå. Blir god vridstyvhet på den konstruktionen och 22:orna är som gummiband :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D dsub skrev:
Skapligt trådlyft på 7 år :)
Nu har jag kommit på hur man skall göra, man köper 22x95 skruvar fast en med rätt böjning, limmar och skruvar på två stycken till utanpå. Blir god vridstyvhet på den konstruktionen och 22:surprised:rna är som gummiband :)
Behövde du blöta/ånga dem innan de böjdes, eller funkade det att böja dem som de är?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.