2 202 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Hur brukar villkoren vara för den anställde för en leasad bil?
Nja. Jag har jobbat på några ställen där man haft förmånsbilar och företagen själva har inte velat hantera några bilaffärer och tillhörande administration/redovisning. Bilen har helt enkelt lämnats tillbaks till leasingfirman, i enlighet med avtalet, och om den anställde velat köpa lös den har vederbörande själv fått fixa värdering och tagit kontakten med leasingbolaget för att komma överens om ett pris.T tsarraz skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Nu lutar det åt att förs. bolaget inte vill ta skadan pga "icke fackmannamässig" reparation. Det är ingen skada som beror på hur bilen körts eller liknande, utan ett rent spontant fel, som såvitt jag förstår inträffar ibland. Tänk läckande kylare, fast dyrare. Något som skulle varit självklar garanti om det hade reparerats korrekt när felet upptäcktes från början. Det är dessutom inget som nu påverkar körningen. Felet upptäcktes vid ordinarie service.
Ja på stora företag sker oftast då, men mindre företag gör på många olika sätt!useless skrev:
Nja. Jag har jobbat på några ställen där man haft förmånsbilar och företagen själva har inte velat hantera några bilaffärer och tillhörande administration/redovisning. Bilen har helt enkelt lämnats tillbaks till leasingfirman, i enlighet med avtalet, och om den anställde velat köpa lös den har vederbörande själv fått fixa värdering och tagit kontakten med leasingbolaget för att komma överens om ett pris.
Det har varit samma på företag med 15 och 3500 anställda. Företagen har inte tid och råd att handla med bilar och det kan bli problem med förmånsbeskattning etc för den anställde om det inte hanteras på rätt sätt. Dessutom kan det bli ytterligare krav på företagets redovisning om man helt plötsligt köper och säljer en massa bilar varje år. Betydligt enklare och ett ägarbyte mindre om man låter leasingbolaget sköta det (som de redan har fått betalt för att sköta).T tsarraz skrev:
Jag måste påstå att många företag med mindre företgspark som fotfarande kör finasiell leasing och då har kravet på att lösa bilen på slutet av kredittiden.useless skrev:
Det har varit samma på företag med 15 och 3500 anställda. Företagen har inte tid och råd att handla med bilar och det kan bli problem med förmånsbeskattning etc för den anställde om det inte hanteras på rätt sätt. Dessutom kan det bli ytterligare krav på företagets redovisning om man helt plötsligt köper och säljer en massa bilar varje år. Betydligt enklare och ett ägarbyte mindre om man låter leasingbolaget sköta det (som de redan har fått betalt för att sköta).
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Jo formellt löser företaget in bilen, men i praktiken tar leasingfirman genast över bilen. Formellt äger företaget som leasar bilen den i några sekunder. De löser in den för restvärdet enl. leasingavtalet, och säljer den till leasingbolaget för inbytesvärdet som normalt är avsevärt högre än restvärdet.T tsarraz skrev:
Är det sedan dne anställde som skall ta över den så tror jag att det finns väldigt många modeller för hur det går till, inte alla skulle klara en granskning av skatteverket.
Om man reklamerar ett fel som handlaren ska stå för så ska ju inte köparens försäkringsbolag stå för reparationen.H hempularen skrev:Det är ju lite intressant, då bör de kunna kräva handlaren på ersättning även för självrisken, förutsatt att förs. bolaget accepterar skadan.
Felet känns allt mer märkligt. Jag tittade på bilmärkets garatiregler, det gäller 3 års nybilsgarani. Så fulreparationen har alltså gjorts medan full nybilsgaranti gällde.
Eller kan det vara så att leasingbolagen köper in utan garanti, och tar garantiansvaret själva?
Skulle ju kunna vara en tillfällig reparation av en verkstad när det varit bråttom eller delar saknats. Sedan så har det fungerat tillräckligt bra och man glömt hela saken.H hempularen skrev:Och då blir man ju lite förvånad. Varför gör någon en fulreparation för ett fel som täcks av garanti/försäkring? Visserligen ca 5000 i självrisk på försäkringen.
För mig känns det orimilgt att Leasingföretaget skulle göra en sådan fulreparation (eller?), en av de större i branschen. Och företaget som leasat bilen, varför skulle de låta göra en fulreparation, för att spara 5000 i självrisk? Även att göra fulreparationen kan ju inte vara helt gratis.
Klicka här för att svara