S
Hej! Jag försöker renovera en lägenhet från 1948, och behöver hjälp.

I vardagsrummet har jag tagit ner alla lager tapet, och kvar är (målad? putsad?) betong. Jag hade tänkt bredspackla väggarna, vilket jag aldrig gjort. Därav följande frågor:

måste man lägga någon primer innan spackling?

ska sprickor i betongen behandlas på något vis? Min pappa pratar om att limma väv?

visst bör man fylla igen hålen i väggen?

vilken sorts spackel(-massa, inte verktyg) är bäst att använda (både till sprickor, hål och generellt över väggarna)?

Min önskan är att kunna måla väggen efteråt med gott resultat. Kanske med kalkfärg!

Tack på förhand!

• Obehandlat betonggolv och vägg med spricka, damm och smuts, byggnadsarbete eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg med flagnande färg, sprickor, hål och dörrkarm till höger. Behöver renovering.
    Skapa konto
  • Hörn av ett rum med sprickor och fuktskador på vägg och tak.
    Skapa konto
  • Vägg med slitage, fläckar och utspridda små hål. Neutral färg. Behov av renovering eller målning.
    Skapa konto
Kanske limma på renoveringsgips istället så slipper du allt spackel och slipdammshelvete!?

BirgitS
S Splanen skrev:
Min pappa pratar om att limma väv?
Det finns renoveringstapeter som är lite som väv och det finns pappersremsor som man kan limma över en spricka. För några årtionden sen var det vanligt med strukturerad glasfiberväv. Kanske något av de 3 alternativen han menade?

Välkommen till forumet också!

• Gilla
ianm1
  • Laddar…
C
Kör upp sprickorna lite med en slipskiva och fyll i med ny puts. Samt fyll i hålen. Därefter kan du måla.

C
Om du ska måla med kalkfärg blir det lite knasigt med väv tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.