Hej! Jag försöker renovera en lägenhet från 1948, och behöver hjälp.
I vardagsrummet har jag tagit ner alla lager tapet, och kvar är (målad? putsad?) betong. Jag hade tänkt bredspackla väggarna, vilket jag aldrig gjort. Därav följande frågor:
måste man lägga någon primer innan spackling?
ska sprickor i betongen behandlas på något vis? Min pappa pratar om att limma väv?
visst bör man fylla igen hålen i väggen?
vilken sorts spackel(-massa, inte verktyg) är bäst att använda (både till sprickor, hål och generellt över väggarna)?
Min önskan är att kunna måla väggen efteråt med gott resultat. Kanske med kalkfärg!
Tack på förhand!
I vardagsrummet har jag tagit ner alla lager tapet, och kvar är (målad? putsad?) betong. Jag hade tänkt bredspackla väggarna, vilket jag aldrig gjort. Därav följande frågor:
måste man lägga någon primer innan spackling?
ska sprickor i betongen behandlas på något vis? Min pappa pratar om att limma väv?
visst bör man fylla igen hålen i väggen?
vilken sorts spackel(-massa, inte verktyg) är bäst att använda (både till sprickor, hål och generellt över väggarna)?
Min önskan är att kunna måla väggen efteråt med gott resultat. Kanske med kalkfärg!
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det finns renoveringstapeter som är lite som väv och det finns pappersremsor som man kan limma över en spricka. För några årtionden sen var det vanligt med strukturerad glasfiberväv. Kanske något av de 3 alternativen han menade?S Splanen skrev:
Välkommen till forumet också!
Klicka här för att svara