K kindvall skrev:
I det här fallet är det ju så att TS behöver väg för maskiner. Och kanske en permanent lösning som ä hållbar. Så det bästa är nog att ta med en påse bullar och knacka på hos grannen för att höra hur ni löser det bäst. Förhoppningsvis kan ni komma fram till en bra lösning där du får lägga en väg som stör dem minst möjligt. Du ska kanske inte dänga fram servitutet det första du gör, men det går ju att framhålla att om ni kan komma fram till en bra lösning i avstyckningshandlingens anda finns det ingen anledning att dra igång någon kostsam förrättning och du kan lägga pengar på vägen istället. Som jag förstår är det en delsträcka ni kommer att ha gemensam.

Om de är avvisande får du väl överväga ny strategi och en förrättning.
Ja, det låter bra med bullar ;-) Grannarna är ju trevliga och jag vill ju hitta en lösning som funkar för alla och inte köra över någon även om jag har rätten på min sida.

blackarrow blackarrow skrev:
På vems mark parkerar du nu?
på en enskild väg som slutar vid min tomtgräns. Men där det är för brant för att bygga bilväg, eller för långt, och svårt/dyrt i jämförelse med möjligheten att utnyttja rätten att ta väg över stamfastigheten.

R
Är det ett officialservitut?
Har du kollat med lantmäteriet?

Att det blir billigare att dra över grannens tomt än över ditt berg men hur mycket billigare?

Du pratar om en annan sträckning jämfört med avstyckningen, som du vill utnyttja?

Redigerat:
R RapidSledge skrev:
Är det ett officialservitut?
Har du kollat med lantmäteriet?

Att det blir billigare att dra över grannens tomt än över ditt berg men hur mycket billigare?

Du pratar om en annan sträckning jämfört med avstyckningen, som du vill utnyttja?
Hej, ja jag fick dokumenten från Lantmäteriet och förrättningen är inskriven hos dom.

Då jag behöver bygga en väg som, åtminstone till en början, behöver hantera tunga grävare, kran och lastbilar kommer det att kosta över hundra tusen mer att bygga runt berget, om ens det räcker.

De vägar som fanns på stamfastigheten vid avstyckningen var snarare gångstigar och nyttjas idag främst som sådana. Då jag är ute efter en utfart med fordon är det bättre, för alla, att ansluta kortaste vägen till stamfastighetens utfart än börja köra tvärs över deras tomt. Det är även det som gör minst inverkan på deras tomt då den vägen skulle ligga i tomtens "bakkant"

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
M Montyhill skrev:
Hej, ja jag fick dokumenten från Lantmäteriet och förrättningen är inskriven hos dom.

Då jag behöver bygga en väg som, åtminstone till en början, behöver hantera tunga grävare, kran och lastbilar kommer det att kosta över hundra tusen mer att bygga runt berget, om ens det räcker.

De vägar som fanns på stamfastigheten vid avstyckningen var snarare gångstigar och nyttjas idag främst som sådana. Då jag är ute efter en utfart med fordon är det bättre, för alla, att ansluta kortaste vägen till stamfastighetens utfart än börja köra tvärs över deras tomt. Det är även det som gör minst inverkan på deras tomt då den vägen skulle ligga i tomtens "bakkant"
När jag läser vad du har skrivit så....

Din fastighet har rätt att använda samma utfartsväg som stamfastigheten tills nästa väg.

Sen har du också rätt att använda den då befintliga vägen på stamfastigheten.

Ring lantmäteriet och fråga hur du skall tolka dessa meningar, eftersom du kan få många svar här men det som är viktigast är vad lantmätaren säger.

Sedan hade grannnen ändrat sin utfart enligt dig, fråga också hur det påverkar tolkningen.

• Gilla
Montyhill
  • Laddar…
Hemmakatten
K kindvall skrev:
I det här fallet är det ju så att TS behöver väg för maskiner. Och kanske en permanent lösning som ä hållbar. Så det bästa är nog att ta med en påse bullar och knacka på hos grannen för att höra hur ni löser det bäst. Förhoppningsvis kan ni komma fram till en bra lösning där du får lägga en väg som stör dem minst möjligt. Du ska kanske inte dänga fram servitutet det första du gör, men det går ju att framhålla att om ni kan komma fram till en bra lösning i avstyckningshandlingens anda finns det ingen anledning att dra igång någon kostsam förrättning och du kan lägga pengar på vägen istället. Som jag förstår är det en delsträcka ni kommer att ha gemensam.

Om de är avvisande får du väl överväga ny strategi och en förrättning.
Vem vill ha en påse bullar idag? Vem äter ens bullar idag? Det där tricket fungerar inte ens med en flaska champagne. Bättre att ladda med goda argument och ett ödmjukt sinne.

• Gilla
Montyhill
  • Laddar…
Jag skulle gärna se att grannen tog med sig en påse bullar för att fördomsfritt diskutera hur man bäst bygger en väg inom servitutet. Gjorde de det skulle jag snabbt sätta på en panna lut och kanske rent av fråga om de ville ha mjölk eller socker i också.

• Gilla
hornstäve och 4 till
  • Laddar…
För att komma med ett lite seriösare svar så har du en väldigt stark position. Du har en inskriven rättighet och vägen du vill börja använda verkar därtill ligga så till på grannfastigheten att utnyttjande av den skulle störa minimalt.

Att gå mjukt och trevligt fram och prata med grannen om hur man bäst löser det verkar därför som en utmärkt strategi, men det kan ju ändå vara bra att veta att du i förlängningen har rätt att med statens våldsmonopol i ryggen kräva att du får använda befintlig väg och förlänga densamma till din fastighetsgräns.

Men det fina med en stark position är ju inte att man kan gå fram till helt oförberedda människor och kräva och domdera, utan att veta att man har rätten på sin sida om de civiliserade diskussionerna skulle köra fast.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
När jag läser vad du har skrivit så....

Din fastighet har rätt att använda samma utfartsväg som stamfastigheten tills nästa väg.

Sen har du också rätt att använda den då befintliga vägen på stamfastigheten.

Ring lantmäteriet och fråga hur du skall tolka dessa meningar, eftersom du kan få många svar här men det som är viktigast är vad lantmätaren säger.

Sedan hade grannnen ändrat sin utfart enligt dig, fråga också hur det påverkar tolkningen.
Alla våra handläggare är upptagna men vi besvarar ditt samtal så fort vi kan. Du har plats nummer fyrtiotvå i kön ;-)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att komma med ett lite seriösare svar så har du en väldigt stark position. Du har en inskriven rättighet och vägen du vill börja använda verkar därtill ligga så till på grannfastigheten att utnyttjande av den skulle störa minimalt.

Att gå mjukt och trevligt fram och prata med grannen om hur man bäst löser det verkar därför som en utmärkt strategi, men det kan ju ändå vara bra att veta att du i förlängningen har rätt att med statens våldsmonopol i ryggen kräva att du får använda befintlig väg och förlänga densamma till din fastighetsgräns.

Men det fina med en stark position är ju inte att man kan gå fram till helt oförberedda människor och kräva och domdera, utan att veta att man har rätten på sin sida om de civiliserade diskussionerna skulle köra fast.
Tack för svar, precis min plan, men ville skaffa lite mer på fötterna först. Sitter i telefonkö hos lantmäteriet för att få deras syn på saken.

Våldsmonopol...:crysmile:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur har det gått? Stig eller väg?

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Sitter väl fortfarande i telefonkö, kantro.

Ja, nog var det lång väntan alltid... hade nästan glömt vilken kö jag satt i när de plötsligt svarade!
Dock var de inte så intresserade att hjälpa mig att tolka servitutet utan hänvisade till en jurist.

Kontaktade då LRF Konsult som var väldigt snabba på att återkomma och gav beskedet att servitutet gav mig rätt att dra väg från min tomt fram till grannfastighetens utfart. Angående vägbredd etc. var svaret att man skall kunna ta sig till fastigheten med brandbil, ambulans etc.

Har haft dit några entreprenadfirmor som tittat på hur man kan lösa det på bästa sätt så nu skall jag bara baka lite bullar och gå över till grannen ;-)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Hur mycket tog LRF Konsult för besväret? :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det krävdes ingen utredning så det blev ett trevligt "pro bono" samtal(y)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.