5 901 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hur börja kakla ?
Hej svejs !
Ja, nu drar det ihop sig för kakel och klinkersättning.
Jag tänkte börja med väggarna. Min fråga då blir om jag ska börja med en hel platta nere vid golvet och det får bli vad det blir i taket. Eller ska jag se till att det blir en hel platta vid taket ? Vad blir bäst, och hur brukar man göra ? Jag kommer köra 10 x 10 på både vägg och golv.
Tacksam för tips
Ja, nu drar det ihop sig för kakel och klinkersättning.
Jag tänkte börja med väggarna. Min fråga då blir om jag ska börja med en hel platta nere vid golvet och det får bli vad det blir i taket. Eller ska jag se till att det blir en hel platta vid taket ? Vad blir bäst, och hur brukar man göra ? Jag kommer köra 10 x 10 på både vägg och golv.
Tacksam för tips
Normalt på väggar börjar man med att märka ut mitten på bredden och börjar sätta därifrån och utåt. Höjden gjorde jag så att jag kollade var det var högst och därifrån utgick jag med nästan hel platta. På detta vis slipper man med stor sannorlikhet små kilar som ska in i golvplanet.
pga golvfallet kan du aldrig sätta hel platta längst ner, ta lite skärning både uppe och nere. Vad gäller fogplacering i sida finns det lite olika skolor, lika mycket till höger och vänster alternativ mest synliga hörnan med hel plattta, samma gäller vid dörrar och fönster, antingen hela plattor på var sida med en skärning över och under eller att man "skär ut" dörren/fönstret ur en "hel" vägg. Rätt eller fel, det finns lika många uppfattningar som plattsättare men en bra tumregel är att det du (och frugan) tycker blir snyggast blir ni oxå nöjda med, det är (era) ögon som skall tillfredställas.
Vill inte takhöjden passa kan man ev göra en sockel av golvplattan öch på så sätt "få till det"
En laser är ett suveränt hjälpmedel, låna eller hyr om du har möjlighet, det blir rakt och sneda plattor är nog det som stör ögat mest. Planera även foglinjering golv/vägg så det ser snyggt ut, sen skall även golvbrunnen passa in.....
Vill inte takhöjden passa kan man ev göra en sockel av golvplattan öch på så sätt "få till det"
En laser är ett suveränt hjälpmedel, låna eller hyr om du har möjlighet, det blir rakt och sneda plattor är nog det som stör ögat mest. Planera även foglinjering golv/vägg så det ser snyggt ut, sen skall även golvbrunnen passa in.....
Klicka här för att svara