Hej,
Som rubriken lyder, hör bör vi göra? Vi har ett diagonalhörn samt en 90gradersvinkel att ta hänshyn till, dessutom har vi tänkt oss att sätta två skivor rygg mot rygg för att bilda vår 100 djupa bänk.
Vi får känslan av att det är bäst att göra allt detta på plats eller råder ni oss att vända oss till ett snickeri?
Som rubriken lyder, hör bör vi göra? Vi har ett diagonalhörn samt en 90gradersvinkel att ta hänshyn till, dessutom har vi tänkt oss att sätta två skivor rygg mot rygg för att bilda vår 100 djupa bänk.
Vi får känslan av att det är bäst att göra allt detta på plats eller råder ni oss att vända oss till ett snickeri?
vad har du för såg?
Sist jag sågade bänkskivor efter att hört att man endast skulle använda cirkelsåg så trotsade jag forumet genom att använda sticksågen.
Sticksågen fungerade hur bra som helst (dvs, om du har en proffesionell en), snitten blev perfekta och utan flisor med rätt blad.
Hur vi gick till väga var, först ritade vi, sedan tejpade vi strecket med bred maskering så det inte skulle flisa, samt lämna märken från sticksågen då vi sågade från ovansidan bänken. Sedan mätte vi ut hur lång själva sågfoten är, alltså hur långt in hamnar snitten, där tog vi en kraftig stållinjal och tvingade fast sedan tryckte vi mot denna och sakta framåt, om du har en sticksåg där du kan ställa in pendling på bladet så väljer du utan pendling och även att du inte trycker något när du sågar!
Detta är ett enkelt sett som fungerar kanon!
Sist jag sågade bänkskivor efter att hört att man endast skulle använda cirkelsåg så trotsade jag forumet genom att använda sticksågen.
Sticksågen fungerade hur bra som helst (dvs, om du har en proffesionell en), snitten blev perfekta och utan flisor med rätt blad.
Hur vi gick till väga var, först ritade vi, sedan tejpade vi strecket med bred maskering så det inte skulle flisa, samt lämna märken från sticksågen då vi sågade från ovansidan bänken. Sedan mätte vi ut hur lång själva sågfoten är, alltså hur långt in hamnar snitten, där tog vi en kraftig stållinjal och tvingade fast sedan tryckte vi mot denna och sakta framåt, om du har en sticksåg där du kan ställa in pendling på bladet så väljer du utan pendling och även att du inte trycker något när du sågar!
Detta är ett enkelt sett som fungerar kanon!
Jag förstår inte varför man vill dela den 1000 djupa skivan i två delar? Alla bänksivelev gör skivor upp till 1200 mm och det måste se lite roligt ut med en mjukfog mitt i bänkskivan... Att sedan göra en skiva med 45 g hörnkoppling är inget nybörjarjobb. Det är ett milimeterjobb och inte helt lätt att få kopplingsbeslagen att dra snyggt.
Jag hade gått till en snicakre eller varför inte till en köksleverantör?
Jag hade gått till en snicakre eller varför inte till en köksleverantör?
Klicka här för att svara
