2 591 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Hur bör säkringsgrupperna vara uppdelade?
Sida 1 av 2
Har tittat runt i både huset och vid propparna och sett att saker och ting verkar vara uppdelade lite hur som helst. Verkar inte "bäst". Huset är ifrån -48 så det har väl hänt lite i både huset och med standarder på 60 år.
Några exempel:
* Hela övervåningen är på samma grupp.
* Kylskåpsuttaget i köket och ett annat uttag i matkällaren är på samma.
* Köksfläkten och 2 uttag i köket är på samma.
* Hallen, utebelysning och toaletten i källaren. SAMMA!
* Källarbelysning - 4 lampor. En egen. Borde inte pannrumsbelysning tex kunna vara på den?
Lägger till en sak här. Öppnat ett skåp i källaren och kylskåpet och uttaget som jag nämner ovan delar också på samma plint. Dom är alltså inte förgrenade i en kopplingsdosa utanför. Får det verkligen vara så?
Alltså. Det är väl inget som jag MÅSTE få fixat? Men bör antar jag. Eller?
Hur ser standarden ut idag? Delar man upp per rum, uttag, lyse, vitvaror?
Ajustd. Mellan en undercentral i huset och en central i vedboden går det en 5g6 vilket vara rätt så långt, men enligt en elektriker som va här och fixade så sa han att vedboden ska vara uppsäkrad inne i huset. Varför då? Låter väldigt onödigt. Han kanske missade att det sitter en central i vedboden, vad vet jag. Förövrigt sitter det ett 3fas uttag säkrat med 3x6A och ett uttag/lyse med 1x10A i den centralen. Är inte 6A lite? Vad tror ni?
Många frågor men hoppas på lite svar som ger lite klarhet.
Några exempel:
* Hela övervåningen är på samma grupp.
* Kylskåpsuttaget i köket och ett annat uttag i matkällaren är på samma.
* Köksfläkten och 2 uttag i köket är på samma.
* Hallen, utebelysning och toaletten i källaren. SAMMA!
* Källarbelysning - 4 lampor. En egen. Borde inte pannrumsbelysning tex kunna vara på den?
Lägger till en sak här. Öppnat ett skåp i källaren och kylskåpet och uttaget som jag nämner ovan delar också på samma plint. Dom är alltså inte förgrenade i en kopplingsdosa utanför. Får det verkligen vara så?
Alltså. Det är väl inget som jag MÅSTE få fixat? Men bör antar jag. Eller?
Hur ser standarden ut idag? Delar man upp per rum, uttag, lyse, vitvaror?
Ajustd. Mellan en undercentral i huset och en central i vedboden går det en 5g6 vilket vara rätt så långt, men enligt en elektriker som va här och fixade så sa han att vedboden ska vara uppsäkrad inne i huset. Varför då? Låter väldigt onödigt. Han kanske missade att det sitter en central i vedboden, vad vet jag. Förövrigt sitter det ett 3fas uttag säkrat med 3x6A och ett uttag/lyse med 1x10A i den centralen. Är inte 6A lite? Vad tror ni?
Många frågor men hoppas på lite svar som ger lite klarhet.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ang. motoruttaget avsäkrat 6A. Har du plockat ur säkringarna och kollat färgen på passkontakterna? Kan ju vara satt i mindre säkringar. Vad är det för dimension på kabeln till motoruttaget?
Hur ser standarden ut idag?
Ja miljöklassen på bilar har ju skärpts, så har du en gammmmal Golf så bör du byta förbränningsmotor.
Låt det vara, funkar det, så rör det inte.
MEN om du bygger om eller gör större arbeten, så byter du elinstallationerna eftersom...
Du äger ju huset, så allt du lägger ner i huset kommer du tjäna på den dag du säljer, därför snåla inte.
FÖRLÅT för den första meningen.
Ja miljöklassen på bilar har ju skärpts, så har du en gammmmal Golf så bör du byta förbränningsmotor.
Låt det vara, funkar det, så rör det inte.
MEN om du bygger om eller gör större arbeten, så byter du elinstallationerna eftersom...
Du äger ju huset, så allt du lägger ner i huset kommer du tjäna på den dag du säljer, därför snåla inte.
FÖRLÅT för den första meningen.
ok. Jag förstår. Men hur ser det ut idag då.
1. Hur delas grupperna upp? Får det verkligen vara uppgrenat i centralen?
2. Ska det inte grenas upp utanför i en kopplingsdosa?
3. Ska centralen i vedboden vara uppsäkrat i huset också?
1. Hur delas grupperna upp? Får det verkligen vara uppgrenat i centralen?
2. Ska det inte grenas upp utanför i en kopplingsdosa?
3. Ska centralen i vedboden vara uppsäkrat i huset också?
Det är inte så ovanligt att det ser ut så där, och det är inget större fel även om det på sikt kanske borde städas upp lite.
Centralen i vedboden behöver inte vara säkrad i huset om kabeln är tillräckligt grov, dvs 6 mm2 eller 10 mm2. Ligger det klenare kabel så bör den vara säkrad.
Vad du borde göra snarast är att installera en jordfelsbrytare, det kommer att minska risken för såväl personskador som brand avsevärt.
Centralen i vedboden behöver inte vara säkrad i huset om kabeln är tillräckligt grov, dvs 6 mm2 eller 10 mm2. Ligger det klenare kabel så bör den vara säkrad.
Vad du borde göra snarast är att installera en jordfelsbrytare, det kommer att minska risken för såväl personskador som brand avsevärt.
ok tack så mycket. Får bli en städning i samband med renovering. Låter det vara så länge.
Jag kollade på kabeln ut till vedboden. Den hette något i stil med. EKKJ 3G6 1kV
Läst lite om kabeln här på forumet. Verkar ju inte som att den har någon nolla, om den inte är ihopsatt med jorden(får "flätan" heta jord?)i uc:n förstås. Om den nu är det och man inte får ha det så, vad gör man åt det? Vill ju inte gräva upp den och lägga ner ny.
Jag kollade på kabeln ut till vedboden. Den hette något i stil med. EKKJ 3G6 1kV
Läst lite om kabeln här på forumet. Verkar ju inte som att den har någon nolla, om den inte är ihopsatt med jorden(får "flätan" heta jord?)i uc:n förstås. Om den nu är det och man inte får ha det så, vad gör man åt det? Vill ju inte gräva upp den och lägga ner ny.
Redigerat:
Din kabel har fas, nolla och skyddsjord är 6mm2, och godkänd för oskyddad förläggning i mark. Helt rätt mao.
Flätan är ett extra (jordnings) skydd vid mekanisk åverkan, exvis om någon skulle sätta en spade i kabeln.
Flätan är ett extra (jordnings) skydd vid mekanisk åverkan, exvis om någon skulle sätta en spade i kabeln.
Låter fullt normalt i en kåk från -48, ombyggt ändrat tillagt och joxat i 60 år...Lite roliga uppdelningar på grupper är helt normalt, låter inte heltokigt. Det vanliga är att tex en hel bottenvåning inkl kyl frys osv delar en 6A-plugg, glöm vattenkokaren...
Kabeln till vebon har tre ledare med 6 mm2 area för faser och en skärm på 6mm2 för PEN + ett par extra skärmtrådar. Nuförtiden ska PEN vara 10 mm2 men 6 var godkänt in på 90-talet och det som ligger får vara, finns ingen anledning att röra den. Skulle kunna vara kopplat enfas också.6A till trefasuttag, tja, är det ett nytt eller gammalt uttag? Man hade idéer förr och nu...
Kolla skicket på alltihop, det äldsta från -48 kan vara lite murket.
EDIT: 5g6 skrev du ju...femledare, jaja. för tidigt på söndagmorron...
Kabeln till vebon har tre ledare med 6 mm2 area för faser och en skärm på 6mm2 för PEN + ett par extra skärmtrådar. Nuförtiden ska PEN vara 10 mm2 men 6 var godkänt in på 90-talet och det som ligger får vara, finns ingen anledning att röra den. Skulle kunna vara kopplat enfas också.6A till trefasuttag, tja, är det ett nytt eller gammalt uttag? Man hade idéer förr och nu...
Kolla skicket på alltihop, det äldsta från -48 kan vara lite murket.
EDIT: 5g6 skrev du ju...femledare, jaja. för tidigt på söndagmorron...
Redigerat:
Jamendåså...EKKJ 3*6/6, en på sitt sätt utmärkt kabel, anledningen till att man använder PEX 5*6 numer är dela att man vill ha 5-led TN-S och att den tar längre tid att installera, den är stelare och byngligare och tar längre tid att skala och ansluta pga av skärmen.
Redigerat:
Hmm ok. Skönt att höra. Man blir ju lite fundersam på grejjerna när det ser ut som det gör och inte så mycket verkar logiskt. Så "biledaren" används som både jord och nolla om jag förstår det rätt? Jag trodde inte man fick ha det så. Men men.... 
Tillåtet i EKKJ.