19 059 läst ·
77 svar
19k läst
77 svar
Hur bör man förbereda sig inför att ta emot offerter kring badrumsrenovering
För att vara säker på att få rätt pris och rätt grejer beställde jag blandare, golvbrunn, kommod, kakel ja allt som syns själv, lite knorr från byggaren över detta men bad dem visa på konkurrenskraftiga priser på samma sak. Erbjöd dem även att köpa in för samma pris o lägga på 15% för hantering men de tackade nej. Nackdelen är ju förstås att jag behövde lagerföra alla saker hemma då det tvunget behövde finnas på plats när de väl behövde sakerna samt kontrollera att rätt kopplingar fanns osv. Men tror säkert jag sparade minst 30k på att köpa hem själv så det var det ju klart värt det.
Just detta känns som en service jag gärna betalar för. Vill egentligen göra så lite som möjligt och överlåta det till proffsen.BirgitS skrev:
Vi visste exakt vad vi ville ha så vi var inte intresserad av designern som sådan däremot var det väldigt skönt att slippa hålla på med att beställa varor från flera butiker (minskat ansvar och tar ju tid om inte annat). Dessutom så har Dådermans rabatt hos flera tillverkare så vi fick mellan 10 och 20 % rabatt jämfört med priserna online.
Ja, samtidigt ingår en hel del av det som är ”tillval” i den billigare offerten. Så det är typ punkterna jag skrev upp i ett tidigare inlägg som skiljer dem åt.H HEM2121 skrev:
Tack! Skickar eventuellt PM med frågor!V Vindens skrev:
Vi gjorde så att vi köpte in saker som blev billigare själv och där diffen var väldigt låg så köpte vi genom hantverkarna. Det gick utmärkt att kombinera.T TypRätt skrev:För att vara säker på att få rätt pris och rätt grejer beställde jag blandare, golvbrunn, kommod, kakel ja allt som syns själv, lite knorr från byggaren över detta men bad dem visa på konkurrenskraftiga priser på samma sak. Erbjöd dem även att köpa in för samma pris o lägga på 15% för hantering men de tackade nej. Nackdelen är ju förstås att jag behövde lagerföra alla saker hemma då det tvunget behövde finnas på plats när de väl behövde sakerna samt kontrollera att rätt kopplingar fanns osv. Men tror säkert jag sparade minst 30k på att köpa hem själv så det var det ju klart värt det.
Med en ”designer” kommer man fram till den inredning man vill ha. Sedan är det bara fråga vad det kostar genom hantverkarna och därefter kolla om likvärdiga produkter finns på exempelvis Bauhaus.
Tror du kommer bli nöjd med vilket som av dessa två bolag, vad jag hört är de nog de två ”bästa” av de större. Har vänner som använt Palma med väldigt proffsigt genomförande och bra resultat. Dåderman gav ett väldigt bra intryck när vi tog in offerter men tyvärr föll de på två saker för oss. 1, pris de var nästan dubbelt så dyra som den billigaste, 2 dom kunde inte tänka sig att gör på något annat sätt än att regla upp en ny vägg innanför den befintliga ytterväggen som lutade något. Jag hade inte lust att förlora mer golvyta i tvättstugan men det var inte något de ville tumma på, antar att de vill att alla genomföranden ska vara fullt representativa för deras top notch nivå. De som slutligen genomförde renoveringen mätte upp med laser och med puts drog lager efter lager tills det var rakt o snyggt o golvytan är den samma som innan. Var inte ens med i offerten utan jag hade uttryckligen sagt att jag var ok med att den lutade något då det inte syntes men det var tydligen inte underentreprenörer 
Tänk efter vad ni kan göra själva! Vi gjorde badrum i höstas. Ritade själva, köpte blandare , toastol mm hos Bygghemma.se. Handlade kaklet själv direkt hos Dekora. (Bor nära). Beställde måttanpassade skåp hos Lundins och duschväggar direkt hos glasmästare. Snickaren hade helheten kring el o VVS samt ordnade målare och kakelsättare. Det blev ju inte så billigt i och med att vi valde dyrare dusch och skåp.Men ett bra utfört arbete fick vi och det blev precis som vi önskade. Offerterna 3 st skilde 150 000 kr. Vår slutkostnad blev 370000 men få kostade skåp, kommod och duschväggar 120. Ursprungliga badrummet revs totalt ner till reglar.
QUOTE="KycklingMos, post: 5105083, member: 156132"]Har suttit och jämfört offerterna i detalj. Vill så klart inte betala mer än nödvändigt, men är ändå beredd att betala för service så som inköp, hämtning- lämning och sådant.
I huvudsak är offerterna upplagda på samma sätt. Lite olika formuleringar på några punkter. Det som skiljer är dock följande:
”Montera kantskurna kakelplattor”.
” Kakel i fönsternisch”.
”Montera skåp (1 st)”.
”Montera ny dörr”.
”vägghängd toalett” (till skillnad från golvstående i den billigare offerten)
Som sagt, den dyrare offerten (120 tkr mer) innehåller ovanstående punkter samt mer service i form av designer och inköp m.m.
Tänkte begära en offert till från ett mindre bolag som en bekant rekommenderat. Dock är det inte någon hel-entreprenör, och min skräck är en renovering som drar ut på tiden.[/QUOTE]
QUOTE="KycklingMos, post: 5105083, member: 156132"]Har suttit och jämfört offerterna i detalj. Vill så klart inte betala mer än nödvändigt, men är ändå beredd att betala för service så som inköp, hämtning- lämning och sådant.
I huvudsak är offerterna upplagda på samma sätt. Lite olika formuleringar på några punkter. Det som skiljer är dock följande:
” Kakel i fönsternisch”.
”Montera skåp (1 st)”.
”Montera ny dörr”.
Som sagt, den dyrare offerten (120 tkr mer) innehåller ovanstående punkter samt mer service i form av designer och inköp m.m.
Tänkte begära en offert till från ett mindre bolag som en bekant rekommenderat. Dock är det inte någon hel-entreprenör, och min skräck är en renovering som drar ut på tiden.[/QUOTE]
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
[/QUOTE]C Carinasb skrev:Tänk efter vad ni kan göra själva! Vi gjorde badrum i höstas. Ritade själva, köpte blandare , toastol mm hos Bygghemma.se. Handlade kaklet själv direkt hos Dekora. (Bor nära). Beställde måttanpassade skåp hos Lundins och duschväggar direkt hos glasmästare. Snickaren hade helheten kring el o VVS samt ordnade målare och kakelsättare. Det blev ju inte så billigt i och med att vi valde dyrare dusch och skåp.Men ett bra utfört arbete fick vi och det blev precis som vi önskade. Offerterna 3 st skilde 150 000 kr. Vår slutkostnad blev 370000 men få kostade skåp, kommod och duschväggar 120. Ursprungliga badrummet revs totalt ner till reglar.
” Kakel i fönsternisch”.
”Montera skåp (1 st)”.
”Montera ny dörr”.
Tänkte begära en offert till från ett mindre bolag som en bekant rekommenderat. Dock är det inte någon hel-entreprenör, och min skräck är en renovering som drar ut på tiden.
Jag skulle ha valt den billigare. 120.000,00 är för mycket. Fråga dem och säg att du har en bättre offert och om de kan matcha den billiga offerten. Ifall om du föredrar företaget med den dyrare offerten.
[/QUOTE]C Carinasb skrev:Tänk efter vad ni kan göra själva! Vi gjorde badrum i höstas. Ritade själva, köpte blandare , toastol mm hos Bygghemma.se. Handlade kaklet själv direkt hos Dekora. (Bor nära). Beställde måttanpassade skåp hos Lundins och duschväggar direkt hos glasmästare. Snickaren hade helheten kring el o VVS samt ordnade målare och kakelsättare. Det blev ju inte så billigt i och med att vi valde dyrare dusch och skåp.Men ett bra utfört arbete fick vi och det blev precis som vi önskade. Offerterna 3 st skilde 150 000 kr. Vår slutkostnad blev 370000 men få kostade skåp, kommod och duschväggar 120. Ursprungliga badrummet revs totalt ner till reglar.
” Kakel i fönsternisch”.
”Montera skåp (1 st)”.
”Montera ny dörr”.
Tänkte begära en offert till från ett mindre bolag som en bekant rekommenderat. Dock är det inte någon hel-entreprenör, och min skräck är en renovering som drar ut på tiden.
Kan säga att det går snabbare med en liten firma då dom koncentrerar sig på ett-två badrum i taget.
Jag personligen jobbar själv brukar göra ett badrum på 2-3 veckor med kakel/klinker, plastmatta tar knappt 1.5-2 veckor. Tar förresten inget extra betalt för rakskurna plattor eller storformat utan kunden betalar för den tid det tar.
Kan säga att det går snabbare med en liten firma då dom koncentrerar sig på ett-två badrum i taget.
Jag personligen jobbar själv brukar göra ett badrum på 2-3 veckor med kakel/klinker, plastmatta tar knappt 1.5-2 veckor. Tar förresten inget extra betalt för rakskurna plattor eller storformat utan kunden betalar för den tid det tar.[/QUOTE]
Detta är intressant. Det som gör mig lite nervös inför en mindre entreprenör är att arbetet innehåller både el-, rör- och kakel-arbete. Jag gissar att en mindre entreprenör tar in polare som fixar sådant, vilket ju förutsätter att de har tid.
Jag kommer vara utan badrum under tiden, och har ett ganska krävande jobb att sköta samtidigt, så smidighet är av stor betydelse i projektet.
Jag personligen jobbar själv brukar göra ett badrum på 2-3 veckor med kakel/klinker, plastmatta tar knappt 1.5-2 veckor. Tar förresten inget extra betalt för rakskurna plattor eller storformat utan kunden betalar för den tid det tar.[/QUOTE]
Detta är intressant. Det som gör mig lite nervös inför en mindre entreprenör är att arbetet innehåller både el-, rör- och kakel-arbete. Jag gissar att en mindre entreprenör tar in polare som fixar sådant, vilket ju förutsätter att de har tid.
Jag kommer vara utan badrum under tiden, och har ett ganska krävande jobb att sköta samtidigt, så smidighet är av stor betydelse i projektet.
Ska ta in ytterligare en offert. Denna gång från ett litet företag, baserat på rekommendationer. Om jag fattade rätt bestod företaget av en snickare och en plattsättare.
Känns lite mer osäkert med ett så pass litet företag. Jag tänker att hantverkarformuläret är nödvändigt ifall jag skulle välja detta företag.
De stora känns ju tryggare eftersom de liksom erbjuder ett helhetskoncept. Har ni något jag bör tänka på inför denna offert?
Känns lite mer osäkert med ett så pass litet företag. Jag tänker att hantverkarformuläret är nödvändigt ifall jag skulle välja detta företag.
De stora känns ju tryggare eftersom de liksom erbjuder ett helhetskoncept. Har ni något jag bör tänka på inför denna offert?
Var vår tanke också när vi gjorde ett badrum i vårt förra boende. Men det behöver inte betyda något fick vi erfara.K KycklingMos skrev:
Skaffa referenser och fråga. Inte recensioner på nätet som mycket möjligt är falska.
Jag hade velat veta vad och hur jag vill ha det innan jag frågar på offerter.
Annars blir det garanterat svårt att jämföra offerterna.
Stor firma behöver på intet sätt vara bättre än liten. Det absolut bästa är en bra hantverkare med enskild firma som lämnar offert på allt arbete och själv sköter kontakter med det han behöver hjälp med. Nyss erfarenhet av det sånt här jobb med ombyggnation av en hel övervåning och det har varit otroligt smidigt till ett bra pris
Nu har jag haft besök av 3 olika firmor, och fått två av tre offerter. Två av firmorna var etablerade firmor i Stockholmsområdet. Den sista var en firma som jag fick rekommenderad.
Jag väntar fortfarande på den sista offerten, men ändå är det många frågor som hopar sig. Jag har därtill väldigt liten erfarenhet av att använda mig av hantverkare.
Några funderingar jag har är t.ex. hur hård man bör vara på att kräva hantverkarformuläret? Fick intryck av den mindre firman att man inte regelmässigt använder sig av denna.
Vad bör man ställa för krav när det gäller betalning? Är det överenskommen slutsumma vid arbetets slut, eller är andra varianter vanliga?
Bör man, och i så fall hur många, referenter bör man begära från en firma? De större firmorna är etablerade, men jag tänker främst på de mindre.
Vilka koller är rimliga och realistiska att göra på en mindre firma inför att man anlitar dem?
Tycker det är en svår balansgång att skydda sig själv från att drabbas av oseriösa firmor, men samtidigt ändå verka schysst och inte vara en ”jobbig kund”. Den mindre firman som ska lämna offert tyckte jag verkade trevliga och seriösa, och jag vet åtminstone en tidigare kund som blivit nöjd. Samtidigt vill jag heller inte vara naiv och råka ut för en massa juridiskt trubbel om något går fel.
Jag väntar fortfarande på den sista offerten, men ändå är det många frågor som hopar sig. Jag har därtill väldigt liten erfarenhet av att använda mig av hantverkare.
Några funderingar jag har är t.ex. hur hård man bör vara på att kräva hantverkarformuläret? Fick intryck av den mindre firman att man inte regelmässigt använder sig av denna.
Vad bör man ställa för krav när det gäller betalning? Är det överenskommen slutsumma vid arbetets slut, eller är andra varianter vanliga?
Bör man, och i så fall hur många, referenter bör man begära från en firma? De större firmorna är etablerade, men jag tänker främst på de mindre.
Vilka koller är rimliga och realistiska att göra på en mindre firma inför att man anlitar dem?
Tycker det är en svår balansgång att skydda sig själv från att drabbas av oseriösa firmor, men samtidigt ändå verka schysst och inte vara en ”jobbig kund”. Den mindre firman som ska lämna offert tyckte jag verkade trevliga och seriösa, och jag vet åtminstone en tidigare kund som blivit nöjd. Samtidigt vill jag heller inte vara naiv och råka ut för en massa juridiskt trubbel om något går fel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Instämmer, men man kan gå med på att när vissa moment är klara och ser bra ut, t.ex. allt klart inför att lägga på tätskikt, så betalar man för den tiden och materialet. Dock ska slutbetalningen vara en avsevärd del av totalen minst 20 % så att företaget verkligen vill göra klart.M Mortsken skrev:
Hantverkarformuläret är viktigt.K KycklingMos skrev:
När jag har frågat om referenser så har jag fått en lista med ung. 10 namn och telefonnummer, sen har det ju inte gått att få tag i alla. Åtminstone 3 skulle jag ju vilja kontakta och det gäller att i förväg tänka ut vad man ska fråga och lyssna noga så man kan ställa följdfrågor. Allra bäst är ju rekommendationer av vänner, kollegor etc. som man vet är ärliga och då kan det ju räcka med en enda plus bakgrundskontroller (se nedan).K KycklingMos skrev:
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/K KycklingMos skrev:
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/checklista-anlita-hantverkare
https://www.konsumentverket.se/aktu...2/basta-tipsen-nar-du-ska-anlita-hantverkare/
Börjar allt mer luta åt den mindre firman som lämnat offerten sist. Mina anledningar i nuläget;
+ De har lämnat den mest preciserade och minst kostsamma offerten.
+ De har i offerten uppgett att de kan spåra in vattenrören i väggen (dock ej godkänt av styrelsen)
+ De har blivit rekommenderade av bekant, och fick god känsla när de besökte mig.
Jag inväntar besked om de kan använda hantverkarformuläret, och jag har fått 3 referenter att ringa.
Lite dålig på vad jag bör fråga referenterna dock, och hoppas på lite tips från er. Jag tänker fråga kring hur de håller tidsramar, hur de är att göra med och sådant. Har ni fler frågor man kan ställa referenter?
+ De har lämnat den mest preciserade och minst kostsamma offerten.
+ De har i offerten uppgett att de kan spåra in vattenrören i väggen (dock ej godkänt av styrelsen)
+ De har blivit rekommenderade av bekant, och fick god känsla när de besökte mig.
Jag inväntar besked om de kan använda hantverkarformuläret, och jag har fått 3 referenter att ringa.
Lite dålig på vad jag bör fråga referenterna dock, och hoppas på lite tips från er. Jag tänker fråga kring hur de håller tidsramar, hur de är att göra med och sådant. Har ni fler frågor man kan ställa referenter?