L
TS sa att röris hade problem med att få det tätt där , tror inte det är tillrådligt att böka själv med det , om något händer så kanske väggen måste öppnas , inget bra

Sätt en 90 gradare på toaletten och en kort slang.
Mvh Findus

Det enklaste måste ju vara ett rör, det är ju klart i en ände och sen komplettera med rätt delar i toaletten. Kom ihåg stödhylsor om du kör mjuka kromade rör.

Y
Det ingår ju en ventil likt bilden. Kan man sätta klämring i denna?
Eller rättare sagt så har rörfirman lyckats med detta på min andra toa så frågan är nog snarare vilka delar som passar i ifös sådana ventiler?3241274A.jpg

Krilleman
Vatette halvkoppling heter produkten du söker.

12 eller 15 beroende på vad du tänkt för dimension (läs vad du har hemma) 12mm är standard för WC.

RSK:
1946649
1946656

24032_1_566.jpg

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Y Yrrol skrev:
[bild]
Har börjat pilla med toaletten igen och beslutat att ställa den på annat sätt än tidigare.

Är det väggfästet en lekande mutter, så att montera rak RSK:1946896 koppling vore jämförbart att byta 160cc duschblandare? Eller ser det lite special ut, så jag riskerar att röret i väggen börjar läcka?

Likt någon mer skrev så gillar jag när det är avstängare i början på ledningar. hade ni rutinerade vvsare tyckt det vore B med kulventil både i början och vid cisternen när det är så kort sträcka?

Tänker att istället för 1946896 välja en 15x12 kulventil.

Redigerat:
Krilleman
Y Yrrol skrev:
Är det väggfästet en lekande mutter, så att montera rak RSK:1946896 koppling vore jämförbart att byta 160cc duschblandare? Eller ser det lite special ut, så jag riskerar att röret i väggen börjar läcka?

Likt någon mer skrev så gillar jag när det är avstängare i början på ledningar. hade ni rutinerade vvsare tyckt det vore B med kulventil både i början och vid cisternen när det är så kort sträcka?

Tänker att istället för 1946896 välja en 15x12 kulventil.
Det går fint att byta kopplingen i vatettes brickor. Precis som du skriver, samma princip som att byta en 160cc duschblandare.

Jag brukar oftast köra på kulventil i brickan. (y)

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Jag har börjat köpa in material och verktyg nu för tillverka ett rör.
Rak koppling från vägg, svänga upp till kulventil. Men jag vill nog ersätta den medföljande kulventilen mot en Vatette, (8547092 "15xG15 m.vred fkr rak cuxinv.gg lekande mutt")
27139693.jpg
Men så tittar jag efter en klämring som passar i 15 koppling, fast gjord för klämmas på 12 rör.
Säljs inte detta löst utan måste jag köpa en hel koppling av annat slag för få tag i sådan klämring?

Y Yrrol skrev:
Jag har börjat köpa in material och verktyg nu för tillverka ett rör.
Rak koppling från vägg, svänga upp till kulventil. Men jag vill nog ersätta den medföljande kulventilen mot en Vatette, (8547092 "15xG15 m.vred fkr rak cuxinv.gg lekande mutt")
[bild]
Men så tittar jag efter en klämring som passar i 15 koppling, fast gjord för klämmas på 12 rör.
Säljs inte detta löst utan måste jag köpa en hel koppling av annat slag för få tag i sådan klämring?
Vatette har förminskningar 15x12 som används istället för klämringen,
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...VA-1215-1945187/5109170/artikel-detaljer.html
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-15x12/

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Krilleman
Precis som skribenten ovan.

Kör på Vatette förminskning15x12. (y)

Y
Medan jag väntar på att butiker ska öppna, så kan jag nämna mig besviken på biltemas rörbock, den har grader på ena sidan men inget streck på andra sidan för att peka på aktuell grad samt rörböjarna blir inget vidare. Sen var inte rörkapen från annan butik något vidare då rullarna gjorde fula märken på rören trots att jag spände väldigt lite åt gången. Synd att yrkesverktygen kostar så mycket bara.

Krilleman
Ja, tyvärr är det så.

Vettig rörkniv är nästan en 500-ing.
Bra bocknycklar drar snabbt över 1000:- styck. Fromax ännu mera!

:confused:

Y
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, tyvärr är det så.
Vettig rörkniv är nästan en 500-ing.
Bra bocknycklar drar snabbt över 1000:- styck. Fromax ännu mera!
:confused:
1400 (kanske +moms) för Ahlsells a-collection https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner-1/vvs-verktyg/rorbockning/bockverktyg/19000702/
1800 (kanske +moms) för Ridig som ser likadan ut https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner-1/vvs-verktyg/rorbockning/bockverktyg/2007011/
1036 för rinkabyrörs som klarar både 12 och 15 https://www.rinkabyror.se/artikel/bockverktyg-kombi-12-15-cu-ror/

Om du hade behövt ett nytt bockverktyg, vad hade du övervägt då för modell (behöver inte vara någon av ovanstående)? Rör vi oss i 2000kr klassen så är jag inte sugen på chansa och få hem ytterligare en som skadar rören. Ska söka efter Fromax... (556?) vepax.se tar 1966kr inkl moms för Fromax 556..

Redigerat:
Y
Ah, man ska visst ha Fromax Nr. 75 för målade/kromade halvhårda rör. vepax tar 2150kr för denna. Andra butiker tar upp emot 4000kr

Rickard.
Fromax nr. 55 är den som jag trot mest rörisar använder och den funkar bra till det mesta.

Sen så duger bachos variant även om resultatet blir lite sämre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.