Jag planerar att dra nya PEX-rör och koppla in vatten till en köksblandare som ska flyttas cirka två meter i samband med en köksrenovering.
I dagsläget finns en koppling för varmvatten (VV) och en för kallvatten (KV) till den nuvarande blandaren, som ska tas bort. Dessa kopplingar sitter ganska nära taket, och jag har cirka 6,5 cm synligt kopparrör mellan tak och anslutning.
Det ena röret är 16 mm i diameter med en mutter som har en ytterdiameter på 36 mm, och det andra röret är 15 mm med en mutter på 28 mm. Jag tror att båda är av typen Securex.
Nu står jag inför två alternativ och är osäker på vilket som är bäst:
A) Plugga de gamla kopplingarna helt på huvudledningen (på T-kopplingen alltså).
Därefter skulle jag kunna sätta varsin T-koppling på de befintliga PEX-rören som löper i källartaket (de försörjer en utkastare med KV och VV) och dra nya rör därifrån till den nya blandarplatsen. På köpet blir jag då också av med två Securex-kopplingar, vilket känns tryggare.
B) Kapa kopparrören strax ovanför befintlig anslutning till huvudledningen och montera vinkelkopplingar direkt där jag sedan ansluter nya PEX-rör.
Det riskerar att bli pilligt, kanske till och med omöjligt att få dit? Men på så sätt slipper jag ha både blandare och utkastare på samma gren från huvudledningen. Jag är dock osäker på om det verkligen ger någon praktisk fördel i mitt fall.
Jag tar gärna emot råd kring vilket alternativ som är smartast och mest hållbart på sikt!
Befintliga KV/VV kopplingar till gamla blandaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Befintlig pex till utkastare:
Logga in