Jag köpte nyligen ett äldre rökbord av halvdan kvalitet, från 40-talet gissningsvis (inte mitt ex, men exakt likadant):
Ett vintage rökbord från 40-talet i bonad björk med mörkbrun finish och krackelerat lack, inkluderar en öppen låda och en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var krackelerat i lacken och hade ljusnat till en lätt åkesjukegrön ton... Det är utfört i vad som verkar kallas "bonad björk". På de mer undanskymda delarna ser det mest ut att ha varit en mörkbrun bets på björkfaneret, men på luckor etc. är det någon mer avancerad målningsteknik. Jag strippade av den spruckna lacken, och fick resultat som på lådfronten nedan. Nu är frågan, vilken ytbehandling återskapar den ursprungliga, mörka finishen? Eftersom bordsskivan har inslag av ett ganska rödaktigt träslag borde väl färgen ha dragit åt mörkt rödbrunt tänker jag?
Renoverad lådfront av rökbord med hörndekorationer och synligt träslagsmönster ovanför orenoverad del.
Skapa konto
En del av ett äldre rökbord med kontrast mellan avlägsnad krackelerad lack och kvarvarande mörk bets.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.