Byggahus.se

Hur blir mitt garage lagom smart? Tellstick net, z-wave?

1k läst  4 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Jag håller på och bygger på ett garage och inser att jag snart kanske måste bestämma mig för hur jag ska göra med vissa funktioner som jag vill ha.
    Tanken på att kunna fjärrstyra uttaget till två motorvärmaruttag, sensor och tidsstyrd belysning har gjort att jag tänker att jag vill ha någon form av smart lösning men av det jag läst hittills så har jag inte blivit klokare.

Vilket system/märke ska jag välja om jag:
    * Behöver 15m räckvidd till nätverket, bara 4 meter från nätverket i tvättstugan till garaget men bilarna står på andra sidan fast jag kanske kan styra uttagen redan i undercentralen i garaget?
    * vill inte ha externa stickproppar, tycker det är fult och tror inte att det är en bra lösning i och med snö och is
    * vill gärna få bekräftelse på att motorvärmaren går om det är möjligt
    * vill tända lampor i och utanpå garaget och även styra dem med timer

Bonusfråga, mitt trådlösa nätverk når inte ut till garaget idag så kan man är det bra om man även får någon form av nätverk för att kunna streama musik vore det toppen

All input uppskattas då jag känner mig helt vilsen

2. E
    Medlem Nivå 6
    Jag kör Z-Wave (Fibaro controller) i mitt garage (och huset) och det öppnar ju upp en del möjligheter om man nu känner behov av det... Går ju bygga på vartefter med de funktioner som önskas för att styra, mäta, övervaka, öppna osv osv

3. W
    Medlem Nivå 2
    Z-wave är det du ska kika på. Jag styr lysrören i garaget m.h.a en z-wave sensor som när det upptäcks rörelse i garaget tänder lysrören i taket. Samma multisenesor mäter tempraturen, och agerar trigger att starta en värmefläkt för att hålla garaget frostfritt.
    Nästa steg är att koppla på en z-wave enhet som detekterar om garageporten är öppen och då automatiskt stänger den vid en visst klockslag, så att porten inte står öppen av misstag.
    Z-wave kontrollern är en Vera edge som står i huset (garaget är fristående) , men z-wave har normalt inga problem med räckvidden då varje z-wave produkt blir del i ett mesh-nätverk och förlänger räckvidden.
    Vag gäller internet access i garaget har jag löst det med ett par powerline-adaptrar.

Tellstick går tvärbort då det inte är pålitligt för 4 öre.

Redigerat 14 okt 2016 13:36
    • Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipsen, nu har jag läst på lite mer och känner har väl nästan bestämt mig för ett system med z-wave och en Vera edge kontroller. Några tips på var man kan köpa det för bra pris, är m.nu bra?
    Praktiska tips om hur man undviker nybörjarmisstag tas också gärna emot.
    Jag fundera också på att styra avfuktare och ventilation, vill ju ha ett torrt och varmt garage med frisk luft utan att det kostar allt för mycket.

5. W
    Medlem Nivå 2
    Jag handlar på m.nu, billigast vet jag inte men de är chockerande snabba, och inga problem med reklamationer. Annars tycker jag det mesta snurrar på. Tror det finns en nyare Vera nu, kolla på det. Jag kör med en del pluggar som man pluggar in i eluttaget men oxså inbyggda i strömbrytaren. De inbyggda bör man kanska låta en elektriker installera....
    Man kan grotta ner sig ordentligt i scriptprogrammering men det har jag inte behövt.
    Ett problem jag stötte på är att eftersom Veran också är en router och då även har en dhcp server inbyggd, så glöm ej att slå av dhcp i den om du har en annan "vanlig" router med dhcp, då dubbla dhcp servrar kan ge knepiga problem.

Redigerat 14 okt 2016 15:38