Här på torpet ska jag fixa en altan. Helst så enkelt som möjligt eftersom jag är nybörjare men den ska ju såklart vara hållbar. Jag har förstått lite olika begrepp som bärlina, reglar osv. och ska plugga på lite till. Men jag skulle vilja ha er inspiration till hur jag skapar den så snygg som möjligt. Finns det fallgropar utifrån det läget jag har? Måste altanen vara fäst mot huset eller kan den med fördel vara fristående? Kan jag ha plintar liggandes på marken eller måste det pålas ner i jord? Det virke jag har läst är bäst är NTR AB då stugan ligger i skogen helt utan större påfrestning samt att jag bör ha lite fall bort från huset för att inte få fuktskador. Stugan ligger i Värmland så vintertid ligger mycket snö.
Tacksam för input🙏
Tacksam för input🙏
Hej
Härligt att du planerar att bygga altanen själv. Finns mycket tips att läsa/se på diverse företags hemsidor och här på forumet.
Några av frågorna ger jag mig på att svara på. Kommer säkert fler och mer omfattande svar senare.
Måste altanen vara fäst mot huset eller kan den med fördel vara fristående?
- Fristående är vad som brukar rekommenderas. Det kan till och med vara en nackdel att fästa altanen i huset eftersom de då hindras från att röra sig fritt under året.
Kan jag ha plintar liggandes på marken eller måste det pålas ner i jord?
- Plintar är alltid helt eller delvis nere i marken. Alternativet är marksten eller lecablock ovanpå marken och sedan bärlinan liggande lös på dessa.
Hål för plintar brukar grävas ned till frostfritt djup, vilket i Värmland borde vara runt 100 cm. Går att ha lite grundare med olika metoder som makadam och cellplast under plinten.
Det virke jag har läst är bäst är NTR AB då stugan ligger i skogen helt utan större påfrestning samt att jag bör ha lite fall bort från huset för att inte få fuktskador.
- NTR A är bättre eftersom det tål konstant kontakt med mark, kan till och med vara nedgrävt. Reglar brukar oftast vara impregnerade enligt A och trall enligt AB eftersom dessa oftast placeras ovan mark.
Fall bort från huset är bra.
Härligt att du planerar att bygga altanen själv. Finns mycket tips att läsa/se på diverse företags hemsidor och här på forumet.
Några av frågorna ger jag mig på att svara på. Kommer säkert fler och mer omfattande svar senare.
Måste altanen vara fäst mot huset eller kan den med fördel vara fristående?
- Fristående är vad som brukar rekommenderas. Det kan till och med vara en nackdel att fästa altanen i huset eftersom de då hindras från att röra sig fritt under året.
Kan jag ha plintar liggandes på marken eller måste det pålas ner i jord?
- Plintar är alltid helt eller delvis nere i marken. Alternativet är marksten eller lecablock ovanpå marken och sedan bärlinan liggande lös på dessa.
Hål för plintar brukar grävas ned till frostfritt djup, vilket i Värmland borde vara runt 100 cm. Går att ha lite grundare med olika metoder som makadam och cellplast under plinten.
Det virke jag har läst är bäst är NTR AB då stugan ligger i skogen helt utan större påfrestning samt att jag bör ha lite fall bort från huset för att inte få fuktskador.
- NTR A är bättre eftersom det tål konstant kontakt med mark, kan till och med vara nedgrävt. Reglar brukar oftast vara impregnerade enligt A och trall enligt AB eftersom dessa oftast placeras ovan mark.
Fall bort från huset är bra.
Klicka här för att svara