Tänker du aldrig någonsin svetsa någonting grövre?

Till 6 mm material går det med 2,5 mm stickor och då räcker 120 ampere om man har tid att vänta mellan stickorna så svetsen får svalna. Sett i ett längre perspektiv är ett sådant svetsköp som att kasta pengarna direkt i sjön för när man en gång har en svets vill man ju att den skall duga till normala husbehovsreparationer och då råkar man ofta på litet grövre material.

Då behöver man klara enstaka 3,2 mm stickor och så behöver man kunna svetsa hur många 2,5 mm stickor som helst i rad utan att svetsen överhettas. Till det krävs en svets i 150 amperes klassen.
Kemppi har en 150 ampere enfasinverter som brukar anses vara mycket bra i förhållande till sitt pris.

Är det för dyr tycker jag att man hellre skall köpa en begagnad likriktare än en billiginverter som inte duger till någonting. Själv har jag en 200 amperes Unitor trefaslikriktare av 60-talsmodell och är nöjd med den. 150 ampere skulle inte räcka för mina behov.

Du bränner inte ok4800 (som är den i särklass vanligaste elektroden inom industrin, 7018 om du ska importera elektroder) 2.5mm hetare än 105 ampere så en 3.2 kan du faktiskt bränna på 120a. Och de få gånger man behöver svetsa riktigt grovt gods så kan man med fördel bearbeta en fog på materialet och fylla upp.

Kempin du nämner har jag själv ägt men den krävde en 16a trög säkring för att köra över 100a cirkus vilket sällan återfinns i vanliga garage och det är ju sjukt irriterande. Och finns det så är det kanske ngt som dragits dit enkom för svetsen?

Det finns modernare inverterar som går att köra på en 10a säkring från esab. Det är min röst.

Kan med säkerhet säga att i mitt hem finns inte en plåtbit tjockare än 4mm... du bor nog i en liten annan miljö än mig som stöter på så grova grejer.

Redigerat:
Jag skulle sitta och surfa på blocket jag...

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Här i huset finns det mycket 16 och 20mm plåt och enstaka bitar 25 och 30 mm.
Vanliga redskap och maskiner som man har utan att vara bonde eller maskinentreprenör går aldrig över 30 mm.

Att fylla upp V-fogar i 20 mm material med 3,2mm stickor går men det är arbetsdrygt och ett absolut minimikrav är att svetsen har bra intermittens det vill säga att man kan svetsa en hel sticka eller helst flera i rad utan att överhettningsskyddet slår från.
Med en 150 amperes svets och mycket tålamod går det men den har redan så pass dålig intermittens att jag aldrig skulle komma på tanken att försöka svetsa 3,2or med någonting mindre.
På lådan med 3,2 mm stickor står det 110-155 ampere men kör man dem på lägre halvan av det området blir det bara måsskit av hela svetsfogen om inte materialet är så tunt att man lika bra kan svetsa med 2,5 mm.

16 ampere tröga säkringar är väl det normala i garage?...... eller har ni stannat på 10amperes enfastiden i Sverige? I så fall skall det vara en trefassvets om man skall få någonting uträttat.

Har man ett uttag med 16 ampere trefas kan man stöpsla in ett grenuttag som ger tre stycken 16ampere enfas.

Redigerat:
heimlaga skrev:
På lådan med 3,2 mm stickor står det 110-155 ampere men kör man dem på lägre halvan av det området blir det bara måsskit av hela svetsfogen om inte materialet är så tunt att man lika bra kan svetsa med 2,5 mm.
Jag är inte den som är den men du kan utan problem lägga mycket vackra strängar med bra genombränning även på den "lägre halvan av det området".
Eventuell materialutmattning och vilken svets du har är självklart påverkande faktorer, samt även hur du förvarat pinnarna om paketet inte är förslutet. Allra mest sitter dock i personen som har klykan i handen, kom ihåg att övning ger färdighet!

Nja du bör nog ligga runt 130-140 A om du svetsar på platten är det stående fog får man gå ner lite kanske 120 A torra pinnar bör man alltid använda även om man inte ser skillnad på svetsen lär det vara små defekter om pinnarna är fuktiga.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Det kan hända att amperevisaren på min svets visar litet för högt..... och om det är så då kommer man till de siffrorna som smurfen talar om.
Att ha torra stickor är självklart!

F
heimlaga skrev:
Här i huset finns det mycket 16 och 20mm plåt och enstaka bitar 25 och 30 mm.
Vanliga redskap och maskiner som man har utan att vara bonde eller maskinentreprenör går aldrig över 30 mm.

Att fylla upp V-fogar i 20 mm material med 3,2mm stickor går men det är arbetsdrygt och ett absolut minimikrav är att svetsen har bra intermittens det vill säga att man kan svetsa en hel sticka eller helst flera i rad utan att överhettningsskyddet slår från.
Med en 150 amperes svets och mycket tålamod går det men den har redan så pass dålig intermittens att jag aldrig skulle komma på tanken att försöka svetsa 3,2or med någonting mindre.

16 ampere tröga säkringar är väl det normala i garage?...... eller har ni stannat på 10amperes enfastiden i Sverige? I så fall skall det vara en trefassvets om man skall få någonting uträttat.

Har man ett uttag med 16 ampere trefas kan man stöpsla in ett grenuttag som ger tre stycken 16ampere enfas.
Vad är det som säger att en 150A svets "har så dålig intermittens"? Jag har sett svetsar med intermittens på 7% och svetsar på 60% och tro mig, det finns ingen koppling till antalet A.

Kan du sen av nån anledning inte ens svetsa en hel pinne så är det nåt annat som är fel, en intermittens på 10% betyder att man kan svetsa 1 minut utan uppehåll och det gör man vid 40 graders omgivningstemp och på den tiden sänker man en pinne.

Sen är som sagt intermittensen specificerad vid 40 graders omgivningstemperatur och det är inte helt förenligt med svensk normalanvändare och då piper intermittensen upp ordentligt pga bättre kylning.

För husbehov duger nog en 130-140A inverter med en dutycycle på 25-30% om man inte jobbar på accord.

Kempi minarc 150 heter numera classic är en mycket duglig svets en sån kan man bränna många 3.2 or med innan den bryter för hemma bruk till nybörjare tror jag den aldrig bryter vet inte vilken intermittens den har men det är ju omöjligt att svetsa 100% av tiden. Man behöver dock ha 16 A säkring annars kommer säkringen brinna av. Hade jag inte haft en rejäl 3 fas svets hade det nog blivit en classic.

F
norrbottenssnickaren skrev:
Du bränner inte ok4800 (som är den i särklass vanligaste elektroden inom industrin, 7018 om du ska importera elektroder) 2.5mm hetare än 105 ampere så en 3.2 kan du faktiskt bränna på 120a. Och de få gånger man behöver svetsa riktigt grovt gods så kan man med fördel bearbeta en fog på materialet och fylla upp.

Kempin du nämner har jag själv ägt men den krävde en 16a trög säkring för att köra över 100a cirkus vilket sällan återfinns i vanliga garage och det är ju sjukt irriterande. Och finns det så är det kanske ngt som dragits dit enkom för svetsen?

Det finns modernare inverterar som går att köra på en 10a säkring från esab. Det är min röst.
Är du helt säker på att en modern inverter fixar mer svetsström på 10A säkring?

Vet inte hur effektiv Kemppin är men det är också en inverter. Sen finns det säkert modernare och effektivare men det handlar om enstaka % och är för en användare snudd på oviktigt.

100A pinnsvetsning betyder 24V, det ger 2400W. 150A ger 26V och 3900W. Sen har man en hel del "marginal" i tröga säkringar som man troligtvis tullar på konstant.

Det kanske tom är så att säkringens tröghet sättet begränsningen före svetsens intermittens? Det är 16A som gäller vid enfassvetsning tycker jag.

fsn skrev:
Är du helt säker på att en modern inverter fixar mer svetsström på 10A säkring?

Vet inte hur effektiv Kemppin är men det är också en inverter. Sen finns det säkert modernare och effektivare men det handlar om enstaka % och är för en användare snudd på oviktigt.

100A pinnsvetsning betyder 24V, det ger 2400W. 150A ger 26V och 3900W. Sen har man en hel del "marginal" i tröga säkringar som man troligtvis tullar på konstant.

Det kanske tom är så att säkringens tröghet sättet begränsningen före svetsens intermittens? Det är 16A som gäller vid enfassvetsning tycker jag.
Med reservation för att jag inte har kört dessa själv men jag har hört mycket gott om dessa.

http://www.esab.se/se/se/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=430881

Så jo det finns. Men 3.2or är i mina ögon högst ovanliga i ett vanligt svensson-garage.

10A kommer inte hålla för 3,2 mm det är 16A som gäller men det brukar inte vara några problem finns ju nästan överallt.

F
norrbottenssnickaren skrev:
Med reservation för att jag inte har kört dessa själv men jag har hört mycket gott om dessa.

[länk]

Så jo det finns. Men 3.2or är i mina ögon högst ovanliga i ett vanligt svensson-garage.
Det är en utmärkt maskin ( det finns väl ingen som förderar nåt annat än ESAB?) men likväl, effekterna jag skrev i inlägget ovan är baserade på ISO-linjen för pinnsvetsning och ESAB är garanterat på den. Sen med PFC (vilket skulle förvåna mig om det inte är på Finnen också) så blir det bra verkningsgrad men det är trots allt lite förluster. Kör du 3,2mm på 10A säkring så är det i nedre strömområdet.

Annars så har ju ESAB en ny väldigt portabel 3-fas på 300A (16A) och väldigt bra intermittens. Den kan man röka 6mm pinnar med tills overallen självantänder.

smurfen72 skrev:
10A kommer inte hålla för 3,2 mm det är 16A som gäller men det brukar inte vara några problem finns ju nästan överallt.
Saxat från Norrbottenssnickarens länk ovan:
ESAB Caddy Arc 151i skrev:
Aktiv PFC-krets gör att de flesta elektroder med Ø 3,2 mm kan svetsas med endast 10 A trög säkring.
Vilket jag ju hoppas på, annars får jag dra ny el till verkstan.

Det går säkert köra 3,2 mm pinnar med låg ampere styrka och endast ett fåtal så räkna med att dra ny el och 16 A är ju inte dumt att ha till annat heller i en verkstad. Nu beror det ju helt på vad man ska svetsa 2,5 mm pinnar räcker ganska långt till hemma bruk om man repar saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.