En polare är licenssvetsare och han har en GYSMI 165, som du räknat upp ovan, i jobbet.
Han är mycket nöjd med den.

Vilken affär har Tecnica 144 för dryga 2100kr? Eller är det något specialpris?

Merced skrev:
Vilken affär har Tecnica 144 för dryga 2100kr? Eller är det något specialpris?
Det visade sig att jag kunde köpa den via en bekants bekant, som kunde nyttja personal rabatt.

Även jag har en Gysmi 165, lyckades köpa den för 3254:- av en lokal handlare.
Är mycket nöjd med den lilla maskinen, dock så kunde kablarna vara någon meter längre.

softarn skrev:
Bytte direkt när jag köpte svetsen ut kablarna till längre och grövre (16mm2) och dessutom elektrodhållaren eftersom jag inte pallar med att använda krokodilvarianten. Kör nu med en elektrodhållare med vridlåsning från ESAB som enligt mig är 1000 gånger skönare att arbeta med.
Vridlåshållare känner jag att jag nog vill ha också.
Var köper man dessa saker?

serdt skrev:
Vridlåshållare känner jag att jag nog vill ha också.
Var köper man dessa saker?
som ny svetsar törs jag lova att du kommer att klara dig bra med en vanlig klämma...länge...fördelen med "uppgradering" är liten.

Köpte min hållare från på Jula för något drygt år sedan. Verkar inte finnas i lager där längre, men måste gå att beställa hem antar jag. Fördelen som jag ser det är att hållaren är nättare och mer lätthanterlig samt har ett mycket trevligare grepp.

Det är alltså ur ren handhavandesynpunkt som jag bytte.

Redigerat:
Snabb fråga, vad är ett vettigt pris för OK 48.00 elektroder (2.5)?
Jula tar c:a 1.86kr. Vad är vettigt att köpa dom för av en privatperson?

serdt skrev:
Snabb fråga, vad är ett vettigt pris för OK 48.00 elektroder (2.5)?
Jula tar c:a 1.86kr. Vad är vettigt att köpa dom för av en privatperson?
Alltså, du ska köpa elektroderna av en privatperson? Då är det nog svårt att få dem särskilt mycket billigare än Julas pris sålänge de är i sluten plastförpackning. OK48.00 2,5 är en så vanlig elektrod att den inte blir svårsåld.

Mer udda elektroder o tjocklekar kan man nog få bättre pris på av privatperson.

Risken med elektroder är att de kan ta upp fukt om de förvaras för fuktigt. Då måste du värmas upp, proffsen använder ett omtorkningsskåp (elektrodskåp), asnnars funkar en vanlig spis ofta rätt bra. på esab.se finns mer info om temperatur och torktid.

Så länge elektroderna inte har sprucket hölje eller liknande så tror jag inte att det är något problem att torka och använda dem.

Daniel_N skrev:
Alltså, du ska köpa elektroderna av en privatperson? Då är det nog svårt att få dem särskilt mycket billigare än Julas pris sålänge de är i sluten plastförpackning. OK48.00 2,5 är en så vanlig elektrod att den inte blir svårsåld.

Mer udda elektroder o tjocklekar kan man nog få bättre pris på av privatperson.
Precis, fick ett erbjudande att köpa av en person.
Men om priset närmar sig butikspris så handlar jag hellre i butik.

OK48or är så billiga att det knappt är värt besväret att köpa begagnat... prova att bjud hälften eller 1/3 om det är oöppnade hylsor, lite mindre annars om de inte känns fräscha. Mer ovanliga elektroder, t.ex för att svetsa rostfritt kan vara mer befogat att handla av någon privatperson. Tror att 2orna (Esab OK73-nånting) som jag använder till rostfritt kostar nästan 10:- st om man köper en hylsa utan speciella rabatter.

Biltema har en invertersvets för 2349, blev lite sugen själv. :) Saknar pinnsvets, det är faktiskt rätt så kul att svetsa med pinne.

Jag lessnade på mitt vridhandtag på Minarcen och bytte till klämmma. Har förvisso svetsat mycket mer sedan dess men ser nog ändå inte vridhandtagets storhet. Upplys mig! ;-)

Hej!

Ska köpa en pinnsvets / invertersvets för att svetsa plattstål eller stål då med max 6 mm tjocklek. Vill ha den så billigt som möjligt men enkel och smidig att svetsa med och som duger till att genombränna, sammanfoga 6 mm stål. Vad ska jag tänka på för att få de teknisk kraven uppfyllda för det. Som bla strömstyrka, spänning etc?

Tackar i förhand för svar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.