Jag har en del projekt på gång som innebär svetsning av rör, profiler, plattjärn och liknande. Ska inte vinna några skönhetspriser bara funka.
För att komma undan så enkelt och billigt som möjligt tänkte jag pinnsvets!
Vet att många föredrar mig/mag pga dom tycker det är enklare, men jag har fallenheten (iaf när jag pluggade) att gillar pinne mest. Och lyckades iaf då svetsa tunnplåt och uppåt med godkända betyg med pinne.

Frågan är hur billig man svets man törs köpa? Hade ett tag funderingar på att hyra någon finare variant men insåg till slut att jag brukar jobba ofta och korta stunder, så ett köp känns smidigast.

• Gilla
Budgifvars
  • Laddar…
3000-4000 balubas skulle jag säga.
Inverter. T.ex. Telwin (finns på JULA)

Sen rekommenderar jag ju alltid begagnade industrisvetsar från Blocket hellre än en ny i samma prisklass.

Jag har precis köpt en Deca på Swedol för 2650+moms. Helt ok tycker jag. Det negativa jag reagerat på hittils, efter ett 30-tal pinnar, är att svetskablarna är lite korta, och elektrodhållaren lite "smäckig"
Jag skulle aldrig köpa en transformator, utan se till att det är en inverter/likriktare, för att ha ett större utbud av elektroder.
De små svetsarna är riktigt smidiga, min väger inte mycket.

//Johan

Så en Telwin tecnica 144 för 2500:- är helt ok?
jag kommer väl inte använda den speciellt mycket eller hårt. Antar att den klarar normala tjocklekar och förhoppningsvis en hel pinne utan att bli överhettad.

Tjocka material känns inte direkt aktuellt för min del, och blir det så kan jag leva med att fasa och lägga flera strängar.

Någon som törs gissa sig på vad 144:n klarar för godstjocklek?

Den svets du köper bör kunna ge runt 120-130A.
Jag såg nån Telwin som bara gav 80A, det är för lite.

serdt skrev:
Så en Telwin tecnica 144 för 2500:- är helt ok?
jag kommer väl inte använda den speciellt mycket eller hårt. Antar att den klarar normala tjocklekar och förhoppningsvis en hel pinne utan att bli överhettad.

Tjocka material känns inte direkt aktuellt för min del, och blir det så kan jag leva med att fasa och lägga flera strängar.

Någon som törs gissa sig på vad 144:n klarar för godstjocklek?
Du kan svetsa med 3.2 mm elektroderer med den svetsen. Men då kommer den slå ifrån titt som tätt, för att kunna köra kontenurligt får du hålla dig till 2.5 mm. Man kollar på intermittent faktorn, som står i produktinfo.

Redigerat:
Jag har 144:an och svetsar rent amatörmässigt för det mesta med 2or eller 2,5or mest i syrafast stål samt även lite vanligt stål. Det är väl ingen svets man skulle ge sig på grövre kontruktioner som bropelare och så med men till GDS-konstruktion så duger det. Har byggt t.ex en båtvagn, gods där upp till 5mm uppskattar jag. 3,2or är rätt tröga att tända tycker jag med svetsen och vill gärna bränna fast, det går om man vill, men svetsen är i klenaste laget för det, speciellt med lång skarvkabel. Man får nästan köra full strömstyrka hela tiden. Tycker dock inte att det är något egentligt problem med snäppet klenare elektroder eftersom elektroderna jag använt fyller och verkar bränna tillräckligt bra ändå. Jag har aldrig fått överhettningsskyddet att lösa ut när jag kört med en strömstyrka på omkring 100A men väl vid full kräm.

Bytte direkt när jag köpte svetsen ut kablarna till längre och grövre (16mm2) och dessutom elektrodhållaren eftersom jag inte pallar med att använda krokodilvarianten. Kör nu med en elektrodhållare med vridlåsning från ESAB som enligt mig är 1000 gånger skönare att arbeta med. Än så länge kör jag med den halvrappliga medföljande jordklämman även om jag köpt en riktig så fungerar den hittills "tillräckligt" bra. Svetsen funkar också bra som strömkälla för att TIG:a mindre rostfria detaljer, så också för vanligt stål antar jag, även om jag inte prövat det sistnämnda. För aluminium TIG:ande behövs ju en AC eller pulserande strömkälla.

Redigerat:
Själv är jag lycklig ägare av en Kemppi Minarc 150. Om jag minns rätt så svetsar den 110 ampere vid 100% intermittens.. Med den kan du svetsa 1,5 - 3,25 mm elektroder.
Det går lätt att tända och det är svårt att fastna med elektroderna.
Googla eller se länken nedan.

http://svetsmaskinservice.e-butiken.se/?artnr=6102150

Den kostar visserligen lite mer än de andra som har föreslagits men jag måste säga att den är MYCKET prisvärd. Jag tror inte att du skulle ångra dig.

Känner mig väldigt snål när det kommer till det här. Mycket beroende på att jag inte riktigt vet hur mycket den kommer att användas i långa loppet, och dels att det känns som om dom enkla sakerna som väckte behovet känns som om dom borde gå att fixa billigt.
Börjar det rassla iväg massor av tusenlappar är det ju kanske mest ekonomiskt att lämna bort jobbet istället.

Ska du bara svetsa vanligt stål och inte har så höga krav kan du ju såklart köpa billigaste svetstransformator du kan hitta, de brukar kosta från omkring 500:- och är säkert ett alternativ för "den snåle".

Jo det är ju en tanke det med. Men helst skulle man ju vilja hitta någon lämplig kompromiss mellan pris och funktion. Minst pris ger minsta användbarhet det är jag fullt medveten om. Men ju mer priset går upp desto oftare och mer krävande bör man ju nyttja maskinen för att det ska löna sig gentemot att lämna bort jobbet.

500:- Kina-transformator
2500:- Telwin Tecnica 144
4000:- Migatronic DELTA 140
4000:- GYSMI 165
5500:- Esab OrigoArc 150
5500:- +moms Kemppi Minarc 150

Visst skulle jag gärna köpa en Kemppi eller Esab på blocket, men det är inte lätt att hitta.

Redigerat:
Jag började med en billig biltema-transformator och körde en hel del med den innan jag skaffade en migatronic inverter.
Det är verkligen gigantisk skillnad men även om tranformatorn kan vara lite oberäknerlig och tjurig ibland så är den helt klart användbar, vissa elektroder går faktiskt mycket lättare i biltemaburken.
Så är du osäker på vad du vill ha så prova en billig nonametrafo från valfritt lågprisvaruhus, duger den inte så är det ju "bara" 500 kr i sjön.
Nackdelen är ju att man inte kan köra OK48'or i den, men det finns ju så många andra roliga elektroder man kan använda istället.

Redigerat:
Tecnica 144 kan jag få för dryga 2100:- så den känns för stunden som om det blir den.

För de pengarna blir du nog inte besviken. Jag anser att den är prisvärd sett till ordinarie pris. Billiga transformatorer klår den med hästlängder. Stor fördel många gånger med en likriktare/inverter så att man kan använda alla (främst basiska) elektroder (typ OK48) istället för bara Rutil-elektroder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.