Hej!
Renoverat färdigt huset nu så tänkte ge mig på trädgården. Behöver hjälp med hur jag ska göra med äppelträdet, ser ut som det inte fått kärlek på väldigt länge. Alla buskar runt om kommer att flyttas och trädet har sol i stort sett hela dagen om det har någon betydelse i hur man ska beskära det.
Också hört någonstans att man ska borsta av all mossa/lav?
Mvh
AL
Renoverat färdigt huset nu så tänkte ge mig på trädgården. Behöver hjälp med hur jag ska göra med äppelträdet, ser ut som det inte fått kärlek på väldigt länge. Alla buskar runt om kommer att flyttas och trädet har sol i stort sett hela dagen om det har någon betydelse i hur man ska beskära det.
Också hört någonstans att man ska borsta av all mossa/lav?
Mvh
AL
Ta in en Arborist kostar inte många kronor och är RUT på det. Dom kan det där med att föryngra ett träd. Värt varenda krona och blir bra. tror inte att du kan få till den risighet som syns på ett bra sätt. Det måste till ett radikalt ingrepp där. Och då är det bara proffs som kan det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag håller med jonaserik, ta in ett proffs.
Jag gjorde det för några år sen och hon förklarade att det inte är ett engångsjobb, man får ta lite i taget för att inte döda trädet, samtidigt som man måste ta i ordentligt...
Jag gjorde det för några år sen och hon förklarade att det inte är ett engångsjobb, man får ta lite i taget för att inte döda trädet, samtidigt som man måste ta i ordentligt...
Tack hörni!
Det får bli proffshjälp 👍
Det får bli proffshjälp 👍
Ta in en med dokumenterad erfarenhet och titta på tidigare utförda jobb! Allra helst en som är certifierad enligt ISA eller har ETW-certifiering. Vem som helst får kalla sig arborist så detta kan vara snårigt om man inte vet vad man letar efter.
Stämmer in, kan du inget, ta in proffs. Räkna med att det kan se förbannat kalt ut när han/hon är klar. Men det är ju ett tärd, inget som blir permanent.
Be dem komma tillbaks årligen för att underhålla sen. Kanske kan de berätta hur du ska göra med vattenskott osv.
Be dem komma tillbaks årligen för att underhålla sen. Kanske kan de berätta hur du ska göra med vattenskott osv.
Det där kan du göra själv, det är inget direkt hokus-pokus, finns gott om guider på nätet t.ex. Youtube.
Själv hade jag till förra året tre träd som jag beskurit på egen hand i drygt 25 år utan bekymmer.
(Jag valde dock att ta ner dom helt förra året pga andra anledningar)
Själv hade jag till förra året tre träd som jag beskurit på egen hand i drygt 25 år utan bekymmer.
(Jag valde dock att ta ner dom helt förra året pga andra anledningar)
Ser det kalt ut är det felaktigt gjort, en riktlinje är att ta max en tredjedel av kronvolymen per år. Det är ett långsiktigt jobb att beskära fruktträd.M MatsBengtsson89 skrev:
Klicka här för att svara