Hej! Jag skall bygga ett garage på 8x10,5 meter. Garaget kommer att ha fribärande takstolar. Råspont, papp och plåt. Vad behöver man ha för dimension på väggreglar cc-60 om man bortser från tjockleken på isolering? Skickar bara med en liten skiss på garaget om takets något märkliga vinklar på något sätt skulle påverka.
Ska garaget vara isolerat brukar önskad isolertjocklek vara avgörande för hur grova reglar som behövs.
Om du däremot ska bygga oisolerat utan skivmtrl eller korsregling på åtminstånde en sida skulle jag erfarenhetsmässigt inte vilja ha klenare väggreglar än 45*95.
traguiden.se har en nått de kallar "dimensionering" du kanske ska kika närmare på.
Om du däremot ska bygga oisolerat utan skivmtrl eller korsregling på åtminstånde en sida skulle jag erfarenhetsmässigt inte vilja ha klenare väggreglar än 45*95.
traguiden.se har en nått de kallar "dimensionering" du kanske ska kika närmare på.
Jag har kikat runt lite. Frågan är för mig framför allt vad bygglovshandläggare godkänner....Det var inte så byråkratiskt när jag byggde garage sist!F fribygg skrev:Ska garaget vara isolerat brukar önskad isolertjocklek vara avgörande för hur grova reglar som behövs.
Rita in 45*170 och en korslagd45*45 på utsidan och en osb under gipsen på insidan, man beräknar inte väggreglar utan erfarenhetsmässigt vet man att isolertjockleken gör att väggreglarna blir överdimensionerade på sånna byggen.G Gurglos skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga vedskjul, dimensioner på reglar och dyl?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
dimensionera kabel.
El -
Hur klena dimensioner kan regelstomme ha? 45x45 väggreglar?
Dimension på väggreglar?
Dimension på väggreglar?
Lösvirke & Timmerhus