Håller på att planera vinkällar-inredning och är lite fundersam gällande placering av spot med 18 graders spridningsvinkel. Ovanför dem låga sektionerna (120 cm X 120 cm i vinkel) på väggen så vill jag ha en spot som belyser en yta på c:a 80x80 cm. De låga sektionerna är 1 meter höga och jag tänker att träffytans underkant på väggen skall börja vid c:a 110 cm från golvet och sen upp till c:a 1,9 meter. Takhöjd 2,35 meter. Går det att beräkna hur långt från väggen som spotten skall sitta för att uppnå denna förutsättning?

Tack på förhand!

Skiss av vinkällarinredning med höga och låga sektioner i ett hörn, hyllor för vinflaskor och plats för belysning ovanför de låga sektionerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farstatjej90
Detta är sånt jag börjat använda chatgpt till.
Den gav mig först fel svar men jag tror det kan stämma med 2,1 m från väggen. 🤔

Tillägg: Men jag tror att det här är fel sätt att göra ändå, för jag har aldrig sett något ljus från en spotlight som är så exakt som du verkar vilja ha det. Det kommer vara mycket bättre att bara hålla spotlighten på lite olika ställen och se hur ljuset faller.

A Arrogant skrev:
Håller på att planera vinkällar-inredning och är lite fundersam gällande placering av spot med 18 graders spridningsvinkel. Ovanför dem låga sektionerna (120 cm X 120 cm i vinkel) på väggen så vill jag ha en spot som belyser en yta på c:a 80x80 cm. De låga sektionerna är 1 meter höga och jag tänker att träffytans underkant på väggen skall börja vid c:a 110 cm från golvet och sen upp till c:a 1,9 meter. Takhöjd 2,35 meter. Går det att beräkna hur långt från väggen som spotten skall sitta för att uppnå denna förutsättning?

Tack på förhand!

[bild]
Ja,,det går. Du behöver veta spridningsvinkel som den spot du tänker använda har. Sen är det trigonometri av enklaste sort. Vet du höjdskillnaden h är avståndet i sidled X = h • tan(vinkeln)

Men jag vet inte om jag förstår riktigt hur du vill ha ljuset?

(Eller halva vinkeln eftersom spec väl är vinkeln åt båda håll så att säga)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.