4 431 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Hur beräkna skorstensdag?
Det här kanske är något jag borde kunna finna i mina gamla fysikböcker, men jag ställer frågan ändå...
Ska bygga en skorsten och nu är frågan vilken diameter jag ska välja. Höjden är given, minst 6 meter för att komma en meter över nock, men nobelprisfrågan gäller om jag ska ha 160 eller 200 mm pipa. Det är dessa två diametrar som SEM-skorstenen erbjuder.
Pannrekommendationer som jag läst pekar på 1,5 - 2,5 mm vattenpelare.
Någon som sitter i kunskapens källa(re)?
Ska bygga en skorsten och nu är frågan vilken diameter jag ska välja. Höjden är given, minst 6 meter för att komma en meter över nock, men nobelprisfrågan gäller om jag ska ha 160 eller 200 mm pipa. Det är dessa två diametrar som SEM-skorstenen erbjuder.
Pannrekommendationer som jag läst pekar på 1,5 - 2,5 mm vattenpelare.
Någon som sitter i kunskapens källa(re)?
Jo, jag kan få rekommendationer från leverantörerna. Men, jag vill ändå veta hur man räknar för att få en förståelse. Har ännu inte bestämt vad jag ska köpa och planen nu är att flytta ut min gamla Albinpanna och använda den tills dess att spargrisen har hämtat sig efter pannrumsbyggetingemar_o skrev:
Det bygger på skillnaden i luftens densitet vid olika temperaturer.
Alltså blir draget olika beroende på ute temperatur och röggastemperatur.
Nu har inte jag heller några tabeller tillgängliga, men du får nog prata med panntillverkare.
Sedan är det då då får fram ett statiskt undertryck. När gasen börjar strömma blir en del av det statiskatrycket istället ett dynamiskttryck. Vidare så beror tryckförlusterna av pipas utformning och diameter.
Alltså blir draget olika beroende på ute temperatur och röggastemperatur.
Nu har inte jag heller några tabeller tillgängliga, men du får nog prata med panntillverkare.
Sedan är det då då får fram ett statiskt undertryck. När gasen börjar strömma blir en del av det statiskatrycket istället ett dynamiskttryck. Vidare så beror tryckförlusterna av pipas utformning och diameter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar man dimension på väggreglar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp att beräkna dimension på limträbalk omgående.
Byggmaterial & Byggteknik