Jag har två limträbalkar som går genom ett av rummen på bottenplan i huset som med åren har sviktat tillsammans med taket (övervåningen). Jag funderar nu på att åtgärda detta genom att sätta upp två nya i större dimension.

Funderingar jag har; hur ska man beräkna dimensionen på dessa?
Ska man komplettera befintliga eller byta ut?
Är det så enkelt som att bara byta ut befintliga, såga upp större hål i väggarna och in med de nya? Eller måste man jacka upp taket med domkrafter först och isåfall vilka ska man använda?
Sist men inte minst - Klarar en hemmasnickare (som jag :-) en sådan uppgift?

Tacksam för input!

Det här programmet kan du ta till hälp:

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/

Det som är mest relevant för nedböjningen är förstås spännvidden på balkarna, belastningen från bjälklaget (inkl. saker som står på det, dvs. möbler, skivstänger, skuldebrev och annat tungt) samt dimensionen på balken.

Limträ har den egenskapen att den deformeras med tiden. Hur hög grad av deformation man kan acceptera avgör vilken balk du vill ha. Ibland kan man ju acceptera att den böjer ner sig lite, även om den aldrig går av.

Om du har en sådan belastning att balkarna böjer ner sig råder jag dig starkt till att staga upp det under tiden du byter balkar. Det går bra att använda t.ex. 45x95 (eventuellt att du slår ihop två st så att du får stolpar med ca cc60cm samt en tillfällig "syll" och "hammarband". För att trycka upp bjäklaget kan du t.ex. använda en garagedomkraft. Kom ihåg att även balkarna i sig är mycket tunga och kan kräva en extra domkraft.

Upplagen i varje ände måste givetvis matcha dimensionen så att du kan fästa dem ordentligt, men man kan anta att om de har hållit fram tills nu, så kommer de hålla sen också. Belastningen på dessa är ju densamma, med undantag för egenvikten på balkarna som blir aningen högre.

Större andel långtidslaster och fuktigare miljöer försämrar träkonstruktioners hållfasthet och kan ge upphov till permanenta deformationer. Innan du gör något alls bör du analysera varför de befintliga balkarna sviktar. Den bästa lösningen är sedan att byta ut dem mot kraftigare dimensioner. Jag gissar att de befintliga helt enkelt är underdimensionerde. Balkar (primärbalkar) som i sin tur bär golvbjälkar (sekundärbalkar) måste dimensioneras med hänsyn till den sammanlagda effekten för hela bjälklaget. Här på forumet kan du få råd om lämpliga åtgärder och dimensioner, men jag rekommenderar att du anlitar en konstruktör inför förändringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.