Hej!

Efter en del googlande och försök att förstå mig på diverse kalkylatorer på nätet så vänder jag mig (som så många gånger förr) hit.

Vi ska vinkla om vårt garagetak för att bli av med ett uppbyggt fall och bli av med takbrunn, typ så som den förenklade bilden nedan
Före-och-efter-schematisk illustration av garagetaksrenovering från upphöjd till grundare taklutning med beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt våra ritningar på det befintliga taket så är det 6 grader och vi vill göra om det till 3 grader så det matchar vinkeln på vårt hustak.

Har försökt att räkna på det, men begriper inte riktigt...
Skillnaden mellan de båda väggarna är 700 mm och taket är 6400 mm långt.
Vad jag förstått så delar jag 700/6400, för att få fram lutningen? Om det stämmer så blir lutningen 10,9 grader.

När jag fyller i måtten på XL byggs hemsida så får jag 6,24 grader. Vilket bör stämma eftersom 700 och 6400 mm är "cirkamått). Men vad är det för formel jag använder mig av för att räkna?

Skärmdump av online-kalkylator för att beräkna taklutning med resultatet 6.24 grader och en illustration av takvinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Förvirrad man

arctan(700/6400)

Fattar fortfarande inte. Om man går efter matteboken som Basseman snällt länkade så står det att arctan räknas ut genom att ta hela väggen delat på takets längd? Men det kan ju omöjligt stämma, då känns det som att höjdskilnaden mellan sida a och b = 700 / takets längd 6400 är den formel som gäller?

Mvh

Svengberg Svengberg skrev:
Fattar fortfarande inte. Om man går efter matteboken som Basseman snällt länkade så står det att arctan räknas ut genom att ta hela väggen delat på takets längd? Men det kan ju omöjligt stämma, då känns det som att höjdskilnaden mellan sida a och b = 700 / takets längd 6400 är den formel som gäller?

Mvh
Ja, men du får svaret i radianer. Har du räknat på en räknare får du ställa om den till grader.

Tangensfunktioner är inte bara en rak division. Vid 45 grader är höjden samma som längden, men det är inte en rak skala däremellan utan det baserar sig på cirkelns geometri. Magi alltså.

Om du har en rätvinklig triangel (som ditt tak) och delar den motstående sidan (700) med basen (6400) så får du kvoten mellan dessa.
Sen beräknar du arctan av denna kvot och då får du vinkeln.
För små vinklar är kvoten ganska nära vinkeln, men då är vinkeln inte i grader utan i radianer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.