1 055 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur behandla ett plank byggt med hyvlat virke?
Hej, ska bygga ett plank där jag pga fri tillgång kommer bygga det av hyvlat obehandlat virke, vad finns det för metoder att skydda träet förutom det uppenbara att måla det med nån färg?
Planket är under stora träd så det är stort nedfall av smuts så ett vitt plank är inte att tänka på.
Är det helt kört att köra falu rödfärg på hyvlat?
Kan man betsa eller behandla det med nån slags olja som skyddar?
Vilka alternativ har jag?
Planket är under stora träd så det är stort nedfall av smuts så ett vitt plank är inte att tänka på.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Slamfärg brukar väl fösta dåligt på hyvlat virke ?M MagnusSt skrev:Hej, ska bygga ett plank där jag pga fri tillgång kommer bygga det av hyvlat obehandlat virke, vad finns det för metoder att skydda träet förutom det uppenbara att måla det med nån färg?
Men du kan ju välja någon annan färg i samma kulör om det är ngt du vill ha ?
Bets tror jag inte är lämpligt på utevirke, om du inte skyddar det också på ngt sätt, eller använder en "betslack". Du kan ju också använa vitrol eller tjära tex - om det faller dig i smaken.
Husägare
· Leksand
· 61 inlägg
Jag har använt Falu Fasad som ser ut som en rödfärg men fäster på hyvlat virke. Två strykningar - sen är man klar. Enklare blir det inte för hyvlat virke.
Det är desutom en färg som funkar som en rödfärg och släpper ut fukt så virket inte ruttnar.
Det är desutom en färg som funkar som en rödfärg och släpper ut fukt så virket inte ruttnar.
Klicka här för att svara