3 003 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur bäst fördela grupper i köket
Hej!
Det finns många trådar i ämnet - men nu när jag äntligen står inför min egna köksrenovering så tvekar jag ändå kring bästa fördelning. Hur skulle ni fördela, givet mina förutsättningar?
Till köket finns 4st enfasgrupper framdragna (1,5mm2) och en trefasgrupp (2,5mm2).
Dessa grupper ska räcka till:
Såhär långt har jag kommit:
Är det klokt att lägga Micro och diskmaskin ensamma på egna grupper? Eller bör de dela grupp med något/några av bänk/vägguttagen?
Det finns många trådar i ämnet - men nu när jag äntligen står inför min egna köksrenovering så tvekar jag ändå kring bästa fördelning. Hur skulle ni fördela, givet mina förutsättningar?
Till köket finns 4st enfasgrupper framdragna (1,5mm2) och en trefasgrupp (2,5mm2).
Dessa grupper ska räcka till:
- Spishäll
- Ugn
- Micro
- Diskmaskin
- Kyl och frys
- Bänkbelysning
- Takbelysning (3 platser)
- Uttag vid köksbänk (3-4 dubbeluttag)
- Övriga uttag i rummet (2-3 dubbeluttag)
- Litet intilliggande sovrum (takbelysning + vägguttag)
- Eventuellt en vinkyl
Såhär långt har jag kommit:
- Spishäll och ugn delar på trefasgruppen
- Kyl och frys delar enfasgrupp med åtminstone delar av takbelysningen
Är det klokt att lägga Micro och diskmaskin ensamma på egna grupper? Eller bör de dela grupp med något/några av bänk/vägguttagen?
Redigerat:
Det kan vara bra att ha bänkuttag på egen grupp eller delat med något annat som inte drar så mycket. En vattenkokare drar ju ofta runt 10 A själv. I mitt hus delar diskmaskinen och bänkuttag på en 10 A-grupp, så man får tänka sig för så man inte kör diskmaskin och vattenkokare samtidigt. Osmidigt.
Det låter klokt. Funderar på om några bänkuttag kan dela grupp med Micro? Är nu inne på ett sånt här upplägg. Grupp 5 används flitigt men lär samtidigt inte belastas så mycket.T tomasfr skrev:
Grupp 1 (trefas): Häll och ugn
Grupp 2: Kyl och frys
Grupp 3: Diskmaskin
Grupp 4: Micro + hälften av bänkuttagen
Grupp 5: Andra hälften av bänkuttagen, takbelysning, vägguttag, litet intilliggande sovrum (takbelysning+vägguttag)
Så här hade jag delat upp det:D dam-dam skrev:
1. Diskmaskin
2. Kyl, frys, micro, ev vinkyl
3. Bänkbelysning och uttag vid bänk
4. Takbelysning och allmänuttag, intillliggande sovrum
Både för att uttagen till de grupperna (oftast) är fysiskt nära varandra och för att de belastningsmässigt blir någorlunda likvärdiga
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fördelar jag värmen bäst mellan över- och undervåning?
Värme allmänt -
Vilken form av boende är bäst fördelar och nackdelar
Bostadsrätt -
Hur ska vi fördela poängen i en valkompass på bästa sätt?
Övrigt Off Topic -
Är det mycket jobb att fördela om enfasgrupperna mellan huvudsäkringarna?
El -
Fördela grupper (säkringar) i köket.
El