Hej! Vi ska bygga fyra sovrum på övervåningen, ett för varje hörn. Vi ska bygga garderober i kattvinden och vill flytta/avväxla ett av stödbenen i varje rum för att få plats med säng. Kan man avväxla mot intilliggande takstolar tror ni och på vilket sätt? Balken som går längs med golvet bakom stödbenen, kan man ta bort hela eller delar av den?
Huset är byggt 1969.
Huset är byggt 1969.
Den liggande regeln gör så att bjälklaget och takstolarna samverkar bättre och delar på lasten. Går antagligen qtt fälla ner i bjälklaget i stället om det görs korrekt. Stödben går att växla av mot närliggande takstolar. Men båda åtgärderna bör räknas på i så fall.S Sommarlovet skrev:Hej! Vi ska bygga fyra sovrum på övervåningen, ett för varje hörn. Vi ska bygga garderober i kattvinden och vill flytta/avväxla ett av stödbenen i varje rum för att få plats med säng. Kan man avväxla mot intilliggande takstolar tror ni och på vilket sätt? Balken som går längs med golvet bakom stödbenen, kan man ta bort hela eller delar av den?
Huset är byggt 1969.
Ja men det kommer att kosta takhöjd .S Sommarlovet skrev:Hej! Vi ska bygga fyra sovrum på övervåningen, ett för varje hörn. Vi ska bygga garderober i kattvinden och vill flytta/avväxla ett av stödbenen i varje rum för att få plats med säng. Kan man avväxla mot intilliggande takstolar tror ni och på vilket sätt? Balken som går längs med golvet bakom stödbenen, kan man ta bort hela eller delar av den?
Huset är byggt 1969.
Där du vill kapa ett stödben måste intilliggande takstolar förstärkas och en balk (trä/stål) bära upp takstol som då saknar stöd .
Denna balk bygger nedåt/inåt .
Konstruktör måste ta fram ritning med dimensioner .
Tomture61 skrev:
Tror du att det räcker att förstärka intilliggande takstolar lokalt eller behöver man gå upp till nock eller mer?Tomture61 skrev:
Är det inte så att det även kan påverka bärigheten i bjälklaget? Har för mig att golven kan bli svajiga.Tomture61 skrev:
På mitt eget hus har jag takkupor åt bägge håll .S Sommarlovet skrev:
2 st takstolar har blivit avväxlade .
De som får bära upp dessa två är dubbla takstolar , på var sin sida .
En stöddig stålbalk gör jobbet , men allt är på vinden så inget jag märker av på tex takhöjd .
Vad gjorde du åt bjälklaget då? Anlitade du någon konstruktör?Tomture61 skrev:
Antagligen behövdes det inte alls. Men du har en regel som är skruvad i baksidan av stödbenen. Dess funktion kan antagligen vara att bära reglarna mellan takstolarna (ser inte om de går ända ut till väggen) eller så finns den där för att lasterna ska fördelas mellan takstolorna.Nissens skrev:
Har sågat bort allt 😂Nissens skrev:
Har manzard tak (brutet tak) så där takkupor skulle bo sågade jag bort allt från innertakhöjd
Nederdel sparades viss del för stöd till yttertaket .
Vad jag la märke till ang mellanbjälklaget var att cc ibland var tätare än 60 cm .
Dock ej nära de dubbla takstolarna .
Misstänker att mellanbjälklaget ej är extraförstärkt .
Dock är det förstärkt i nedervåningens ytterväggar .
Kan bli spännande om du får snölast på det. ☺️Tomture61 skrev:
Har sågat bort allt 😂
Har manzard tak (brutet tak) så där takkupor skulle bo sågade jag bort allt från innertakhöjd
Nederdel sparades viss del för stöd till yttertaket .
Vad jag la märke till ang mellanbjälklaget var att cc ibland var tätare än 60 cm .
Dock ej nära de dubbla takstolarna .
Misstänker att mellanbjälklaget ej är extraförstärkt .
Dock är det förstärkt i nedervåningens ytterväggar .