8 895 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Hur avslutar man en kvartsstav
Hej,
Jag har en täcksida som jag behöver bli tät längst ner så att inte väta tränger in i spånskivan. Såhär ser det ut :
Jag har fått förslag på att sätta en vit kvartsstav här med silikon(eller i mitt fall Tec7). Vad tror ni om detta och hur gör man avslutet snyggt? Är det bara 45 graders gering som gäller?
Jag har en täcksida som jag behöver bli tät längst ner så att inte väta tränger in i spånskivan. Såhär ser det ut :
Jag har fått förslag på att sätta en vit kvartsstav här med silikon(eller i mitt fall Tec7). Vad tror ni om detta och hur gör man avslutet snyggt? Är det bara 45 graders gering som gäller?
Nja det ska inte spricka om du får till en bra fog. Tejpa både skåp och golv, silikona, dra bort tejpen, spraya såpvatten, stryk till, snyggt och starkt.S snowjim skrev:
Funderar dock på om det inte vore bättre med ren silicon istället, gissar att Tec7 drar åt sig skit eftersom den är övermålningsbar. Har dock inte jobbat med just den så det får någon annan svara på.
Tec7 är faktiskt förvånansvärt elastiskt och segt. Fick bända upp en Tec7 hylsa idag, de har en tendens att torka igen.TomasJor skrev:
Nja det ska inte spricka om du får till en bra fog. Tejpa både skåp och golv, silikona, dra bort tejpen, spraya såpvatten, stryk till, snyggt och starkt.
Funderar dock på om det inte vore bättre med ren silicon istället, gissar att Tec7 drar åt sig skit eftersom den är övermålningsbar. Har dock inte jobbat med just den så det får någon annan svara på.
Jag började med att sätta 2 tejpbitar längs området, la på Tec7, körde med fingret för att hämna ut det, allt såg bra ut. Drog långsamt bort tejpbiten längs golvet och det bildades direkt en riktigt ful kant. Kände igen det så väl från när jag försökte få rätt på silikon vid köksbygget. Försökte rätta till det i efterhand genom att dra fingret igen men då fick man såklart massor på golvet som var minst sagt segt att få bort.
Drog bort allt som gick att få bort och provade på nytt men denna gången drog jag tejpbiten lite snabbare. Blev tyvärr samma resultat. Fick finjustera ganska mycket innan det började se okay ut. Tittar man dock när så är det kornigt på ytan, troligen han det torka en aning under finfixet.
När jag väl ansåg mig färdigt så märkte jag att golvet sviktar faktiskt ganska mycket, ska bli intressant att se om detta håller. I värsta fall får jag smeta dit en kvartsstav.
Anledningen till att jag inte tog silicon var dels dålig erfarenhet men också att jag inte hade något hemma.
Kanske hade transparant varit bättre.
Här är lite bilder på slutresultatet.
Så att det blir fult när man drar bort tejpen får man räkna med? Däremot så när man sprutar på såpa och sen drar ut det så ser sopan till att inte ämnet fastar på omliggande områden, i detta fall golvet när man drar ut det en sista gång med fingret. Är det detta som är rätt väg att gå?
Så att det blir fult när man drar bort tejpen får man räkna med? Däremot så när man sprutar på såpa och sen drar ut det så ser sopan till att inte ämnet fastar på omliggande områden, i detta fall golvet när man drar ut det en sista gång med fingret. Är det detta som är rätt väg att gå?
Aha, men när man drar bort tejpen så dras kanten upp vilket blir väldigt fult. Men du menar att genom att ha draget ut det med såpa på fingret först gör det enklare att dra av det igen när tejpen är borta utan att det hamnar på golv och allat annat?Janus82 skrev:
När man tejpar ser man till att lämna kvar en omaskerad remsa som är precis så bred som man vill att mjukfogen ska vara. Det betyder att precis där tejpen börjar ska mjukfogen ta slut och vara mer eller mindre 0 mm tjock. Det gör att när du drar ut mjukfogen med fingret (med såpvatten på) så kommer det ju att passa bra mot tejpen och inte bli någon ful kant när man drar bort tejpen. Den stora fördelen med tejp är att man lätt lägger på för mycket fog vilket gör att mycket av fogen kladdar ut på tejpen när man drar fingret. Ibland måste man även dra fingret två eller kanske tre gånger för att få det att se bra ut. Allt detta kladd skyddar tejpen från.
Om man trots allt får en ful kant när man drar bort tejpen är det inget problem att dra fingret ytterligare en gång för att jämna till kanten. Eftersom man redan har dragit bort allt överflöd och fått en nästan perfekt fog kommer det ju inte bli något extra kladd som smetar ner golvet eller väggen.
Om man trots allt får en ful kant när man drar bort tejpen är det inget problem att dra fingret ytterligare en gång för att jämna till kanten. Eftersom man redan har dragit bort allt överflöd och fått en nästan perfekt fog kommer det ju inte bli något extra kladd som smetar ner golvet eller väggen.
Man kan nog dra ut en sista gång efter tejpen avlägsnats, men med fint och nätt handlag då.Janus82 skrev:
Det finns ju de som brukar kunna få till ett rätt bra resultat helt utan tejp också, jag själv hör dock inte till den kategorin.
Klicka här för att svara