Jag har en AL-KO (SUB 13000 DS) dräneringspump nedsänkt i en dräneringsbrunn. När det har regnat mycket, vilket det gjort ett tag nu... stiger vattnet över det röret som ska hålla källartrappan ute fri från vatten. Varje gång jag starta pumpen pumpar den ute bara lite, sen händer inget mer.Pumpmototn är då fortsatt igång. Har läst mig till att man ska luta pumpen så att luften i den kommer ut men dräneringsröret är så smalt så det går inte.
Min fråga är om det finns det något annat sätt att lufta av den?

Har aldrig behövt lufta min pump. Har för öppnat och se att det inte sitter fast någon sten eller liknade i pumpen eller skit i slangen? Om det står upp så skall ju luften gå igenom pumpen och upp i röret. Testa att ställa att den går igång lite senare. Dvs dra i reglaget uppåt.

Tack för svar. Enligt manualen släpper man ut luft på det sättet jag beskrev. Jag har pumpen inställd så att reglaget är på max. Jag får väl ställa ner pumpen i en hink med vatten så att jag ser vad som händer.

Sörplar det så är nivån för låg i brunnen, suger luft, ska vara minst 7 cm kvar när den stannar. Kanske går att fördjupa brunnen om den inte har en botten. i bland knepigt att få till rätta slaglängden på start/stopp. So du tänker ställ den i en större behållare och testa genom att lyfta och sänka pumpen, sen ställ i start/stopp.
OBS det kan spruta vatten om ingen slang är på.

J jonaserik skrev:
Sörplar det så är nivån för låg i brunnen, suger luft, ska vara minst 7 cm kvar när den stannar. Kanske går att fördjupa brunnen om den inte har en botten. i bland knepigt att få till rätta slaglängden på start/stopp. So du tänker ställ den i en större behållare och testa genom att lyfta och sänka pumpen, sen ställ i start/stopp.
OBS det kan spruta vatten om ingen slang är på.
Tack för svar. Jo jag har mer än 50 cm under pumpen så brunnen är djup. Ska testa att ställa den i en hink, med slangen fortfarande inkopplad.

Ursäkta 50 cm under pumpen, hänger den i slangen eller står den på botten.

J jonaserik skrev:
Ursäkta 50 cm under pumpen, hänger den i slangen eller står den på botten.
Den hänger i slangen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.