3 272 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur att säkra upp en friggebod ?
Är det ok att säkra genom en central som sitter innan matar kabel till friggeboden där kabeln sedan är en EKKJ 4X2,5+2,5 dragen 20 meter. Det kommer ej va någon större belastning, golvvärme 480W på ena kabelparet & lite belysning samt stereo på andra paret. Fick &-så till svar hos elfirman att jag ej skulle mont JFB till golvvärmen som värmer ett trägolv. Ska jag över huvudtaget mont JFB då den övriga installationen är gammal ?
Om du drar en EKKJ 4x2,5/2,5 så är det 3 faser, nolla och jord. Inget som man använder som olika par. Det du pratar om är fullt möjligt men absolut inget som jag skulle rekommendera.Brora skrev:Är det ok att säkra genom en central som sitter innan matar kabel till friggeboden där kabeln sedan är en EKKJ 4X2,5+2,5 dragen 20 meter. Det kommer ej va någon större belastning, golvvärme 480W på ena kabelparet & lite belysning samt stereo på andra paret. Fick &-så till svar hos elfirman att jag ej skulle mont JFB till golvvärmen som värmer ett trägolv. Ska jag över huvudtaget mont JFB då den övriga installationen är gammal ?
Mit råd är att montera en liten elcentral i friggebodan och därifrån koppla in golvvärme, stereo och liknande.
Angående JFB på golvvärme i trägolv så är mitt svar att du ska ha jfb oavsett vilket golv det ligger i.
Tack för det svaret. Men blir lite undrande varför du inte skulle rekommendera de, det är väl enligt reglerna helt ok att göra så, eller ? Anledningen till att jag fråga är att jag redan har en central sittande där som jag bara har redskapsbodens el inkopplad på & har lediga platser, va det beträffar kabeln så trodde jag inte det va kabeln i sig själv som avgjorde om det va fas el nolla, utan var på centralen man koppla in den, är det inte ok att använda den som 2 par, 2 faser 2 nollor + jord? tack på förhand.
DeBe skrev:Om du drar en EKKJ 4x2,5/2,5 så är det 3 faser, nolla och jord. Inget som man använder som olika par. Det du pratar om är fullt möjligt men absolut inget som jag skulle rekommendera.
Mit råd är att montera en liten elcentral i friggebodan och därifrån koppla in golvvärme, stereo och liknande.
Angående JFB på golvvärme i trägolv så är mitt svar att du ska ha jfb oavsett vilket golv det ligger i.
Jag måste ärligt säga att jag vet inte om det är tillåtet eller inte. Det måste jag kolla upp. Eller det kanske är någon annan här som vet. Men jag skulle aldrig göra så. Och inte tillåta någon av mina elektriker att göra så heller. Det som händer om du gör så är att det går 2 separata grupper i en kabel. Som dessutom delar på jordasnlutningen. Nä inget jag rekommenderar.Brora skrev:Tack för det svaret. Men blir lite undrande varför du inte skulle rekommendera de, det är väl enligt reglerna helt ok att göra så, eller ? Anledningen till att jag fråga är att jag redan har en central sittande där som jag bara har redskapsbodens el inkopplad på & har lediga platser, va det beträffar kabeln så trodde jag inte det va kabeln i sig själv som avgjorde om det va fas el nolla, utan var på centralen man koppla in den, är det inte ok att använda den som 2 par, 2 faser 2 nollor + jord? tack på förhand.
// DeBe
Klicka här för att svara