Det som tränger fram är överskottsfix när man tryckt dit brunnsdelen. Det är i sig ingen större fara, däremot har man snålat med fixet runtom. Men så länge inte brunnen sviktar när man står på den så är de lugnt. Det jag däremot har svårt att se är brunnsmanchetten som ska löpa ner under den gula klämringen.
När är huset byggt och är huset byggt på isolerad eller oisolerad betongplatta?
När renoverades badrummet?
När är huset byggt och är huset byggt på isolerad eller oisolerad betongplatta?
När renoverades badrummet?
Det är manschetten som är oron. Den slutar ovanför klämringen. Rätt säker på att det inte såg ut på detta sätt för ett par år sedan, utan den måste ha släppt ifrån klämringen. Kan jag lossa klämringen och få tillbaka manchetten under?
Ja jo så kan det se ut att vara. Om det bara skett på en liten del av manchetten kan väl funktionen ändå vara kvar. Det man dock kan få problem med tänker jag är om brunnen blir överfull av vatten, då kan vatten krypa upp under manchetten i det området. Det är ju det klämringen ska förhindra så att säga...
Jag tror också det är vanskligt att lyfta på klämringen för att pressa ner den under igen. Den kanske är spröd och spricker på fler ställen då..
Enklast hade väl varit att täta lokalt med silikon men det låter jag vara osagt om det går så att någon med mer erfarenhet kan bekräfta.
Jag tror också det är vanskligt att lyfta på klämringen för att pressa ner den under igen. Den kanske är spröd och spricker på fler ställen då..
Enklast hade väl varit att täta lokalt med silikon men det låter jag vara osagt om det går så att någon med mer erfarenhet kan bekräfta.
Redigerat:
Nja, vattnet kommer ju uppifrån och rinner sannolikt över den skadan. Manschetterna är ju vanligtvis med klister mot kanten på brunnen men brunnskanten är ju kanske bara 25mm utanför och risken för läckage om det där är en skada på manschetten blir ju enorm.Rolle85 skrev:Ja jo så kan det se ut att vara. Om det bara skett på en liten del av manchetten kan väl funktionen ändå vara kvar. Det man dock kan få problem med tänker jag är om brunnen blir överfull av vatten, då kan vatten krypa upp under manchetten i det området. Det är ju det klämringen ska förhindra så att säga...
Dvs - OM det nu är en skada på tätskiktet som vi verkar någorlunda eniga om.
Kan vara läge för TS att ringa sitt försäkringsbolag lite beroende på förutsättningarna.
Nej, manschetten är för kort för att få in under klämringen igen. Åtgärden är inte rolig alls och slutar mest sannolikt med en massiv renovering - Är det Villa? Lägenhet? När renoverades badrummet?Stefan_i_Sthlm skrev:
fast manchetten monterar man ju först, på den sätter man ju sedan tätskiktsfolie också. Frågan är ju om både manchett och tätskikt släppt.slacker skrev:Nja, vattnet kommer ju uppifrån och rinner sannolikt över den skadan. Manschetterna är ju vanligtvis med klister mot kanten på brunnen men brunnskanten är ju kanske bara 25mm utanför och risken för läckage om det där är en skada på manschetten blir ju enorm.
Dvs - OM det nu är en skada på tätskiktet som vi verkar någorlunda eniga om.
Kan vara läge för TS att ringa sitt försäkringsbolag lite beroende på förutsättningarna.
Badrummet är renoverat nåt år innan jag flyttade in. Skulle tro ca 10 år just nu. Gällande folie så ska väl den ligga helt över manschetten och både ska väl avslutas innanför klämringen? Vet ej om denna brunn har någon folie utan kanske endast rollat tätskikt..
Tidigare inspektioner - av försäkringsbolag - har inte visat på detta fel, utan det måste ha hänt senaste 3-4 åren!. Ska det verkligen kunna vara så att manschett släpper från klämring (eller perforeras ovanför som är det andra alternativet)?
Tidigare inspektioner - av försäkringsbolag - har inte visat på detta fel, utan det måste ha hänt senaste 3-4 åren!. Ska det verkligen kunna vara så att manschett släpper från klämring (eller perforeras ovanför som är det andra alternativet)?
Ja precis. Är det betongunderlag på första våningen? Isåfall är det ju inte lika känsligt om huset tex har oisolerad platta på mark.
Manchetten ska ju inte lossna men i och med att man spänner den på plats med hjälp av klämringen så kan jag tänka mig att man utsätter manchetten för spänningar. Det kan ju vara så att man skurit manchetten felaktigt så att den blev aningen för kort när man skar till den.
Manchetten ska ju inte lossna men i och med att man spänner den på plats med hjälp av klämringen så kan jag tänka mig att man utsätter manchetten för spänningar. Det kan ju vara så att man skurit manchetten felaktigt så att den blev aningen för kort när man skar till den.
Klicka här för att svara