Hej!

Jag är nyinflyttad i en lägenhet där tidigare ägare påkostat ett dyrt och fint golv, men valt att lägga det själv med bitvis katastrofalt resultat. Se bilder nedan.

Min fråga är hur jag kan åtgärda på bästa sätt? Mot dörrtrösklarna antar jag att det är kvartsstavar som gäller, men hur gör jag vid hörn och golvlister där plankorna helt enkelt är för kort kapade?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Joakim
Tröskel med dåligt kapade golvplankor som möter en dörrlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt anpassat trägolv nära dörrtrösk och golvlister som visar glipor.
Skapa konto
Dåligt lagt trägolv med synlig glipa vid vit vägg och golvlister, kabel ligger på golvet.
Skapa konto
Felaktigt avkapade trägolvplankor intill en vit vägg och golvlister med synliga mellanrum.
Skapa konto

Kvartslist där också.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kvartslist där också.
Tack för svar. Men längs golvlisten kommer det ju se konstigt att sätta dit en kvartslist framför? Inga andra förslag?

H Joakimwiljelöf skrev:
Tack för svar. Men längs golvlisten kommer det ju se konstigt att sätta dit en kvartslist framför? Inga andra förslag?
Absolut inte;

Dåligt målade dörrfoder och tröskellist där lacken släppt och träet är synligt.
Skapa konto

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Det är liksom så man gör. Kika runt lite varstans hos bekanta, föräldrar eller andra som renoverat så ser du att det är långt vanligare än du tror.

• Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Inget konstigt med kvartslist framför golvsockeln, det är rätt vanligt.
Sätt kvartsstav i ek, så blir den och golvet en enhet.

• Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Kvartslist är det rätta men skulle hellre lägga en vit som går ihop med golvlisten då jag tycker det ser bättre ut. Blir ett "konstigt" avslut på golvet om kvartslisten går ihop med golvet istället för golvlisten.

• Gilla
Sindac och 2 till
  • Laddar…
Ett alternativ till kvartstav kan vara att använda smyglister, det tycker jag ofta blir snyggare.

En annan tjockare golvlist som sväljer mer kan vara en variant.

Känns som att du får använda lite olika dinensioner på lister om du ska täcka allt. Det där hörnet är ju illa med ett stort glapp, en kvartslist som täcker det kommer ju att bli för hög att sätta mot tröskeln på första bilden.

Är du beredd på lite mer jobb så kan du undersöka hur mycket glapp det är i andra änden jämfört med det kassa hörnet. Beroende på golvtyp går det kanske att flytta brädan i längsled för att jämna ut glappen.

• Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Tack för bra input! Ska kika närmare på kvartslisterna helt enkelt. Tack!

Tycker helt klart det är snyggare att foga.
Finns fog som är hyffsat lik golvet ditt.

• Gilla
seerikand
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Tycker helt klart det är snyggare att foga.
Finns fog som är hyffsat lik golvet ditt.
Tack för respons Ragganof. Hur tänker du då kring hörnet där glipan är hela 16mm? :)

Bara mata ner fog och dra av med liten spackel så det blir jämt.
Väta spackeln väl först.

R Ragganof skrev:
Bara mata ner fog och dra av med liten spackel så det blir jämt.
Väta spackeln väl först.
Du tänker då en fog i samma färg som golvet, och att egentligen bara fylla ut glipan till golvets nivå? Och därefter vid behov efter den torkat dra en till smal fog mot golvlisten?

Tack på förhand!

H Joakimwiljelöf skrev:
Du tänker då en fog i samma färg som golvet, och att egentligen bara fylla ut glipan till golvets nivå? Och därefter vid behov efter den torkat dra en till smal fog mot golvlisten?

Tack på förhand!
Ja, låter bra.
Skulle själv forma allt i ett svep, men iförsig är rätt van.

• Gilla
Macewe och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är liksom så man gör. Kika runt lite varstans hos bekanta, föräldrar eller andra som renoverat så ser du att det är långt vanligare än du tror.
Det första jag tänkte när jag såg bilderna var: "Ser ut som att det skulle kunna vara min far som lagt det golvet" :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.