16 093 läst ·
17 svar
16k läst
17 svar
Hur åtgärdar jag tidigare ägares dåliga golvläggning?
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Hej!
Jag är nyinflyttad i en lägenhet där tidigare ägare påkostat ett dyrt och fint golv, men valt att lägga det själv med bitvis katastrofalt resultat. Se bilder nedan.
Min fråga är hur jag kan åtgärda på bästa sätt? Mot dörrtrösklarna antar jag att det är kvartsstavar som gäller, men hur gör jag vid hörn och golvlister där plankorna helt enkelt är för kort kapade?
Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Joakim
Jag är nyinflyttad i en lägenhet där tidigare ägare påkostat ett dyrt och fint golv, men valt att lägga det själv med bitvis katastrofalt resultat. Se bilder nedan.
Min fråga är hur jag kan åtgärda på bästa sätt? Mot dörrtrösklarna antar jag att det är kvartsstavar som gäller, men hur gör jag vid hörn och golvlister där plankorna helt enkelt är för kort kapade?
Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Joakim
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Kvartslist där också.
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är liksom så man gör. Kika runt lite varstans hos bekanta, föräldrar eller andra som renoverat så ser du att det är långt vanligare än du tror.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ett alternativ till kvartstav kan vara att använda smyglister, det tycker jag ofta blir snyggare.
En annan tjockare golvlist som sväljer mer kan vara en variant.
Känns som att du får använda lite olika dinensioner på lister om du ska täcka allt. Det där hörnet är ju illa med ett stort glapp, en kvartslist som täcker det kommer ju att bli för hög att sätta mot tröskeln på första bilden.
Är du beredd på lite mer jobb så kan du undersöka hur mycket glapp det är i andra änden jämfört med det kassa hörnet. Beroende på golvtyp går det kanske att flytta brädan i längsled för att jämna ut glappen.
En annan tjockare golvlist som sväljer mer kan vara en variant.
Känns som att du får använda lite olika dinensioner på lister om du ska täcka allt. Det där hörnet är ju illa med ett stort glapp, en kvartslist som täcker det kommer ju att bli för hög att sätta mot tröskeln på första bilden.
Är du beredd på lite mer jobb så kan du undersöka hur mycket glapp det är i andra änden jämfört med det kassa hörnet. Beroende på golvtyp går det kanske att flytta brädan i längsled för att jämna ut glappen.
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Tack för bra input! Ska kika närmare på kvartslisterna helt enkelt. Tack!
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Du tänker då en fog i samma färg som golvet, och att egentligen bara fylla ut glipan till golvets nivå? Och därefter vid behov efter den torkat dra en till smal fog mot golvlisten?R Ragganof skrev:
Tack på förhand!