H heimlaga skrev:
Det fungerar bra för hantverkaren att kapa av utknutarna. Hantverkaren hinner få betalt och försvinna innan knutarna börjar glida isär.

För ägaren fungerar det inte så bra. Om man inte har tänkt riva inom ett par år.

I grunden beror skadan ofta på för tät färg. Plastfärg fungerar inte.
Ok tack, stämmer att hantverkaren vill få det snabbt gjort till ett billigt pris och flera muntliga löften som ej skrivits i offerten. Påpekade att såga knutar är riskabelt. Nej svarar han, det funkar bra påverkar inte stabiliteten om man skruvar i knutarna och sätter upp lite bredare foder.
Övervägande stugor har akrylat på vårt område ca 100 hus. I mitt fall verkar det vara regnvatten då hängrännor saknats. Har trott att det breda taköverhänget räckte.

Tyvärr så måste knutarna vara mer eller mindre inomhus om de skall hålla med akrylatfärg. Det finns så många fogar och glipor i en knut där vatten kan krypa in så alltid kommer det in någonstans. Sedan hindrar akrylatfärgen det från att torka.

Det är bland annat på det viset som folk håller oss timmermän med arbete. Skulle det inte vara för betonggolvshysterin och akrylatfärgerna så skulle det inte vara ett halvt års väntetid för att få tag i en timmerman fastän det är lågkonjunktur.

Jag skulle reparera så gott de går och sedan antingen klä in dem med knutlådor eller skrapa och måla med en färg som andas.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tyvärr så måste knutarna vara mer eller mindre inomhus om de skall hålla med akrylatfärg. Det finns så många fogar och glipor i en knut där vatten kan krypa in så alltid kommer det in någonstans. Sedan hindrar akrylatfärgen det från att torka.

Det är bland annat på det viset som folk håller oss timmermän med arbete. Skulle det inte vara för betonggolvshysterin och akrylatfärgerna så skulle det inte vara ett halvt års väntetid för att få tag i en timmerman fastän det är lågkonjunktur.

Jag skulle reparera så gott de går och sedan antingen klä in dem med knutlådor eller skrapa och måla med en färg som andas.
Ok jag förstår. Tack! Kanske linoljefärg då. Har du möjligen en bild på hur en knutlåda kan se ut? Eller förklaring hur man gör, bygger man in båda knutarna i en låda?

H Halvtimmerhus skrev:
Ok jag förstår. Tack! Kanske linoljefärg då. Har du möjligen en bild på hur en knutlåda kan se ut? Eller förklaring hur man gör, bygger man in båda knutarna i en låda?
Vägg med tre stående bräder vid en hörna av huset, med ett fönster till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre stående bräder runt varje väggdel som sticker ut i knuten

• Gilla
Halvtimmerhus och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
[bild]

Tre stående bräder runt varje väggdel som sticker ut i knuten
TACK!

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Tack för svar. Vad tror du om jag gör såhär: Låter fuktskadorna torka ordentligt, först lägga på kokt linolja för att torka ut och sen rå linolja för impregnering. Samt försöka reparera 3-4 smuliga knutar genom att passa in bitar med nytt virke? Och sen knutlådor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.