Vi har en MTD 96EXT åkklippare som vi har startproblem med när den är kall, den puffar och jag måste öppna chokespjället för hand för att den ska kicka igång. Väl varm är den rätt lättstartad.
Jag har i princip gått igenom allt som skulle kunna strula. Jag har bl.a. kollat gnistlängden med ett stift utan sidoelektrod och gnistan var mer än 6 mm lång. Jag har bifogat min felsökningmetodik.
I går kväll fick jag en tanke att jorda metallhylsan med start kabel när jag testade med tändstift utan sidoelektrod. Då blev gnistan rätt klen och 2-3 mm lång, så en (stor?) del av gnisteffekten går alltså ut från metallhylsan, via det monterade tändstiftets sexkant (verktygsfäste) och till jord.
Jag misstänker att det här är källan till startproblemen, är det troligt?

För att testa teorin är jag sugen på att kapa metallhylsan strax ovanför hållaren för (verktygs-)sexkanten. Har det någon större betydelse, det lär ju finnas någon orsak till att man täcker hela stiftet och dess kontakt med den.

Byta tändspole kostar mellan och runt 250:- (AliExpress) till 1200:- original.
Går det att byta eller ersätta metallhylsan/tändstiftskontakten.
 
  • Närbild av en tändstiftskontakt och metallhylsa på en åkklippare, med fokus på den del där gnistproblemet diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en motor med ett tändstift och en metallsockel ansluten till en klämma. En del av motorstrukturen är synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta med att manövrera choken för hand. Är det repeterbart och blir den då lättstartad? Menar du att du måste choka manuellt för att den skall starta eller måste du hindra choken från att aktiveras? Spontant låter det som att något är fel med det som styr choken.
 
Nej. Du kan inte jorda tändstiftet via ”metallhylsan” Det är en del av tändkabel och avstötning.
Du har konstaterat att gnistan är bra. Då ligger felet i en annan komponent…

(det går att skriva massor om hur tändstift uppträder. Fritt i luften, samt hur de fungerar i motorn med kompression och värme mm…. men nu är detta ett byggforum, inte motor- och trimforum. Vi nöjer oss med att det finns gnista. )

Montera ett bra tändstift med rätt gap. Sedan fokuserar du på choken…
 
A Avemo skrev:
Detta med att manövrera choken för hand. Är det repeterbart och blir den då lättstartad? Menar du att du måste choka manuellt för att den skall starta eller måste du hindra choken från att aktiveras? Spontant låter det som att något är fel med det som styr choken.
Ja jag måste öppna chokespjället (avaktivera) manuellt när den krånglar (är genomkall). Startar hyfsat bra när den är varm.
Choken styrs av dels fläktluften och en termostatarm och funkar riktigt.
 
Redigerat:
A A bygg skrev:
Nej. Du kan inte jorda tändstiftet via ”metallhylsan” Det är en del av tändkabel och avstötning.
Du har konstaterat att gnistan är bra. Då ligger felet i en annan komponent…

(det går att skriva massor om hur tändstift uppträder. Fritt i luften, samt hur de fungerar i motorn med kompression och värme mm…. men nu är detta ett byggforum, inte motor- och trimforum. Vi nöjer oss med att det finns gnista. )

Montera ett bra tändstift med rätt gap. Sedan fokuserar du på choken…
Jag Googlade efter forum trädgårdsmaskiner och hamnade här. Anser du att detta är fel forum för den här frågan får jag väl stänga tråden?

Gnistlängden med ett stift utan sidoelektrod är mer än 6 mm om jag håller stiftet och metallhylsan isolerad från jord. Om jag jordar metallhylsan runt tändstiftskontakten blir gnistan 2-3 mm, innebär inte det att en del av gnisteffekten går ut via metallhylsan på ett monterat stift?
Jag börjar tro att gnistan är så klen att den inte orkar tända en fetare bänsleblandning.
Varken tändkabeln eller tändstiftshatten ska väl generera en gnista till jord?
Testat med nya stift med rätt gap, ingen skillnad dvs samma problem.
 
Redigerat:
Jag har nu kapat tändstiftshatten jämns med den röda linjen och nu startar den direkt (peppar peppar). Jag skriver det eftersom jag flera gånger har hoppat mellan hopp och förtvivlan.

I morse hittade jag den här videon:

Jag har inte kollat gnistlängden med stift utan sidoelektrod efter kapningen, men konstrar den nu så får jag göra det.
Jag hann i alla fall inte börja riva motorn (än) :).
 
Då är det bara att hoppas att det fungerar nu. Men jag får inte ihop varför den skulle bli lättare att starta utan choke när gnistan är svag.
 
A Avemo skrev:
Då är det bara att hoppas att det fungerar nu. Men jag får inte ihop varför den skulle bli lättare att starta utan choke när gnistan är svag.
Jag tror att det är så här: När gnistan är så klen så orkar den helt enkelt inte tända en fetare blandning utan det upplevs som ett surt stift. Hade det varit kallara lufttemp, kanske jag inte fått igång den lika lätt. Jag har alltid fått igång den men det har krävts handpåläggning. Med magrare blandning (utan choke) orkar gnistan tända blandningen.
Jag upplevde precis samma sak som på videon, funkade ibland efter en åtgärd och så blev den hopplös igen.
Jag kanske hade uttryckt mig lite oklart i första inlägget eftersom du missförstod syftet jordningen av tändhatten som var en test i felsökningen.

Jag har haft flera klippare med metallhatt, men aldrig upplevt detta. Ladda gärna hem PDFen jag bifogade den baseras på mina och andras erfarenheter, jag tror den kan vara användbar.

Tack båda för svaren!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.