Det droppar från en koppling till ett prisolrör i källartaket. Det är en 90 graders vinkel med R15 gängor i ändarna. Det droppar från kopplingens anslutning till 15 mm prisolrör. Vad kan jag göra för att det ska bli tätt? Jag bifogar en bild med kopplingen ansluten till prisolröret och en bild på prisolröret med kopplingen bortskruvad.
PS Jag har testat att dra åt utan att det blev bättre. Och jag har testat med en extra fiberpackning och en gummipackning. Det blev kanske lite bättre men droppar lite fortfarande.
PS Jag har testat att dra åt utan att det blev bättre. Och jag har testat med en extra fiberpackning och en gummipackning. Det blev kanske lite bättre men droppar lite fortfarande.
"Geggan" beror antaglingen på att den har varit lite otät länge. Det är endast "gegga" på kallvattenanslutningen - inte på varmvattenanslutningen. Huset har stått tomt i flera år men det antar jag inte påverkar i detta fall.
Vattnet ser ut att komma fram mellan mutter och prisolrör.Krilleman skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Är det ens kompatibla komponenter? Tror inte den där mässingsfärgade vinkeln har en förnicklad mutter från början. Oavsett det så ska det täta med konan bara. Sitter det stödhylsa i röret?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Är nog bättre med nån flytande gängtätning än att krångla med tejp invärtes i en koppling.
Jag tror jag börjar med gängtejp och flytande gängtätning om det inte går bra. Menar du gängtätning som i länken nedan? Går det alltså att lägga denna flytande gängtätning runt klämringen för tätning? Hur vet man att flytande gängtätning fungerar för dricksvatten?S Stefan1972 skrev:
https://www.biltema.se/bygg/lim/ovriga-lim/vvs-tatning-50-ml-2000031881
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ja typ sådan. Vet inte hur Biltemas är beskaffad men det finns VVS tätning som är livsmedelsgodkänd. Personligen skulle jag inte bry mig så mycket i det. Överdriver man inte mängden så kommer det knappast in särskilt mycket i vattnet ändå och skulle det göra det så lär det väl inte hända nåt för det........Inte värre än att ta 10 andetag ute på en trafikerad väg ändå......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden