Det droppar från en koppling till ett prisolrör i källartaket. Det är en 90 graders vinkel med R15 gängor i ändarna. Det droppar från kopplingens anslutning till 15 mm prisolrör. Vad kan jag göra för att det ska bli tätt? Jag bifogar en bild med kopplingen ansluten till prisolröret och en bild på prisolröret med kopplingen bortskruvad.

PS Jag har testat att dra åt utan att det blev bättre. Och jag har testat med en extra fiberpackning och en gummipackning. Det blev kanske lite bättre men droppar lite fortfarande.

• Läckande koppling till 15 mm prisolrör i källartak med bortmonterad koppling, visar fukt och droppar från rördel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande 90-graders koppling på prisolrör i källartak, R15 gängor synliga.
    Skapa konto
Vad är det för gegga ovanpå muttern?
Finns det ingen synbar skada kan du prova att linda på lite gängtape på klämringen. Helt emot hur man "skall göra", men det kan funka.
Extra packningarna skall inte användas.

"Geggan" beror antaglingen på att den har varit lite otät länge. Det är endast "gegga" på kallvattenanslutningen - inte på varmvattenanslutningen. Huset har stått tomt i flera år men det antar jag inte påverkar i detta fall.

Krilleman
Är du helt säker på att det inte läcker mellan plasten och kopparröret på Prisolen och inte på själva kopplingen?!

Den ser lite brun ut vid snittet på plasten.

För det händer faktiskt att det kan komma vatten där också av olika orsaker.

Närbild av en koppling mellan ett kopparrör och plast, med en grön pil som pekar på en brunaktig sektion där en läcka kan misstänkas.

Krilleman Krilleman skrev:
Är du helt säker på att det inte läcker mellan plasten och kopparröret på Prisolen och inte på själva kopplingen?!

För det händer faktiskt att det kan komma vatten där också av olika orsaker.
Vattnet ser ut att komma fram mellan mutter och prisolrör.

Är det ens kompatibla komponenter? Tror inte den där mässingsfärgade vinkeln har en förnicklad mutter från början. Oavsett det så ska det täta med konan bara. Sitter det stödhylsa i röret?

Krilleman Krilleman skrev:
Det tror jag beror på att röret varit lött tidigare och därför smält plasten lite lite. Även röret ser glödgat ut. Men , stödhylsan ser ut att sitta på plats som den skall.

Krilleman
R raindance skrev:
Vattnet ser ut att komma fram mellan mutter och prisolrör.
Är vinkeln sprucken?

Hårfina sprickor kan ibland uppkomma över gängorna i kopplingsdelen, likt min markering.

Vinkelformad kopplingsdel i metall med markering av sprickbildning över gängorna.
Skapa konto

Tack för alla tips. Jag ska skruva isär den igen och studera delarna extra noga och se om jag behöver byta någon del eller om jag ska göra ett test med gängtejp på klämringen först.

Är nog bättre med nån flytande gängtätning än att krångla med tejp invärtes i en koppling.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är nog bättre med nån flytande gängtätning än att krångla med tejp invärtes i en koppling.
Det är inget krångel. Klämringen blottas, lindas, klart. Ett jobb på en minut. Dra inte på för många varv bara, så muttern går på igen.

S Stefan1972 skrev:
Jag tror jag börjar med gängtejp och flytande gängtätning om det inte går bra. Menar du gängtätning som i länken nedan? Går det alltså att lägga denna flytande gängtätning runt klämringen för tätning? Hur vet man att flytande gängtätning fungerar för dricksvatten?
https://www.biltema.se/bygg/lim/ovriga-lim/vvs-tatning-50-ml-2000031881

Ja typ sådan. Vet inte hur Biltemas är beskaffad men det finns VVS tätning som är livsmedelsgodkänd. Personligen skulle jag inte bry mig så mycket i det. Överdriver man inte mängden så kommer det knappast in särskilt mycket i vattnet ändå och skulle det göra det så lär det väl inte hända nåt för det........Inte värre än att ta 10 andetag ute på en trafikerad väg ändå......

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.