Hej!
Vi har i vårt hus ett par innerdörrar som inte går att stänga ordentligt. Verkar som att problemet har uppstått eller förvärrats under de senaste åren.

Vad tyckerni att jag ska göra åt detta? Slipa ner de dörrkanter som skaver mot dörrfodren? (inte säker på att detta är rätta termen). Eller slipa på den fasta ytan (fodren? karmen?) som dörren skaver mot?

Vilka verktyg bör jag lämpligen använda? Rasp verkar vara en metod som kräver orimligt mycket arbete. Elektrisk skipmaskin?

Jag vill helst slippa ta ner dörren, då jag vet att jag kommer att ha svårt att sätta upp den igen.

Just nu har jag inga foton, men jag tror att ni förstår frågan ändå. Kan försöka ta fram foton om så önskas.

Jag har ett liknande problem i en 70-tals kåk. Vår plan är att byta dörrar och karmar, de är ändå rätt bedagade så jag lägger ingen energi på småjusteringar.

Är det dörrar/karmar av vettig kvalitet som ni vill ha kvar så skulle jag söka andra lösningar.

Justera dörrkarmen. Du använder Karmskruvsverktyg, finns både manuellt och till Borrmaskin, men för hand är att föredra om du inte har byggt 100 lägenheter som ska justeras in.

Ja är det gamla karmar innan det fanns system som tex adjufix så bara dra i några skruv på lämpliga ställen med regel bakom så kan du nog fixa detta.

Kolla även infästning gångjärn så det inte finns lösa skruv där som får det att kärva. Är det gammeldags gångjärn finns även gångjärnsjusterare som gör att man kan bända litet i gångjärnen och få litet rätsida på dörren.

Ex: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/gangjarnsriktare-2000017312

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.