Tjena!

Jag ska denna vecka till återförsäljare av Flexibatts 95mm och investera i stenull som skall användas för att bygga skräddarsydda ljudabsorbenter som skall användas för att minska reflektioner i ett 11,9 kvm (2,64*4,5) rum för att få ett mer platt ljud vid ljudinspelning.

Jag har aldrig hållit på med någon form av isoleringsmaterial och det finns blandad information om hur säkert och osäkert olika isoleringsmaterial är. Därför vägnar jag om hjälp i förväg från erfarna personer som hållit på med eller håller på med isoleringsmaterial regelbundet.

1. Vad bör man tänka på när man ska hantera stenull?

2. Vad bör man ha för skyddsutrustning när man hanterar stenull? (skyddsmask, skyddshandskar?)

3. Var någonstans bör man arbeta med stenull för att inte sprida runt dess hälsoskadliga(?) fibrer? (utomhus, med påslagen dammsugare i närheten?)

4. Hur bör man hantera materialet för att inte sprida runt massa hälsoskadliga(?) fibrer i onödan?

5. Hur tjockt eller tunt och vad för material skall tyget som skall träs runt hela stenullarna vara? (tunna? tjocka? ska det "andas"? vilka material kan "andas"?)

Jag är lite av en hypokondriker, har aldrig rökt, så jag brukar överdriva försiktighetsåtgärder ibland. Jag skriver frågetecken på hälsoskadliga för jag är osäker på detta då det finns blandade åsikter om detta på nätet vad vitt jag kan se.

Tack för all hjälp i förväg som vanligt! / NN.

1,2. Andningsmask. Gärna heltäckande overall om du ska hålla på hela dagarna.
3. Ja. Fast inte med hemmadammsugaren; köp en sån luftrenarfläkt som används på byggen (vad de nu heter, tappar ordet).
4. Så lite som möjligt.
5. Tyg kan andas så länge det är mest naturmaterial. Men stenull behöver inte tyg som andas. Du kan t ex använda filt eller flanell.

• Gilla
Hejhopp12345 och 1 till
  • Laddar…
Investera? Det låter som en affär på åtskilliga miljoner. I ett sånt litet rum kan man ju kosta på sig nåt annat då om man är "rädd" Finns ju mycket naturliga isoleringar som inte är ett dyft farliga och det finns ljudabsorbenter att köpa som är färdiga. Varför ens fundera på nåt hemmagjort av vanlig isolering?
Finns ju företag som inte gör annat än sånt här och det måste ju vara mycket trevligare att lägga nån krona till och få nåt mer anpassat som man bara hänger upp?

Med all respekt för din oro så finns det VÄLDIGT lite anledning att oroa dig för stenull. Vad jag förstår så är ev irritations effekter reversibla, och de fibrer som kommer in i kroppen (lungorna) tenderar att brytas ner och transporteras bort. Därför är de inte speciellt farliga ens för de som hanterar dem dagligen i stora mängder.

Men är du trots det orolig så är en andningsmask och att arbeta utomhus väldigt bra skydd, och använd gärna arbetskläder som du skakar och tvättar efteråt.

Eftersom du ska använda dem som ljudavsorbenter (?) så bör du se till att tyget är tämligen genomsläppligt.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H
Låter som folk skrämmer upp lite väl.
Stenull är ju inte döden direkt.
Handskar och vanliga arbetskläder så är du hemma

• Gilla
vict0r och 2 till
  • Laddar…
Ska kanske förtydliga. Overall rekommenderar jag enbart för att slippa damm om man håller på länge, inte för att dammet skulle vara farligt. En vanlig engångsoverall av papper duger gott.
Ledsen om jag skrämt upp i onödan, det är liksom inte radioaktivt avfall som ska hanteras.

Tack för svaren!

Jag tror jag inbillat mig att med "fibrer" så tänker jag mig som fina fibrer i optisk fiber som kan gå genom kroppens blodomlopp och sedan förstöra blodådrorna i hjärnan.

Men detta verkar inte vara som så utan mest bara att det kan skapa onödig irritation i lungorna och liknande?

S Stefan1972 skrev:
Investera? Det låter som en affär på åtskilliga miljoner. I ett sånt litet rum kan man ju kosta på sig nåt annat då om man är "rädd" Finns ju mycket naturliga isoleringar som inte är ett dyft farliga och det finns ljudabsorbenter att köpa som är färdiga. Varför ens fundera på nåt hemmagjort av vanlig isolering?
Finns ju företag som inte gör annat än sånt här och det måste ju vara mycket trevligare att lägga nån krona till och få nåt mer anpassat som man bara hänger upp?
Har du exempel på andra "naturliga isoleringar" som kan användas som ljudabsorbenter? Vad jag läst här så verkar stenull kunna göra susen som "skräddarsydda ljudabsorbenter" och varför jag valt just skräddarsydda är ekonomiska skäl, annars hade jag redan kört på mer bekvämare lösningar.

Det jag behöver är 6,4 kvm (2*1,6 m för bokhyllan och en till med samma mått som sätts mot närliggande vägg) då mikrofonen placeras ca 45 grader riktat mot bokhyllan och närliggande vägg då det är video jag spelar in och inte enbart ljud (det är INTE sånginspelning).

Om du har länkar till företag som erbjuder färdiga ljudabsorbenter med snarlikna mått så tar jag gärna en titt för att överväga pris. Jag har mest bara kollat på Thomann's akustiska avdelning, men tycker det är för dyrt för arean man får.

N NorrlandsNorrlänning skrev:
Jag tror jag inbillat mig att med "fibrer" så tänker jag mig som fina fibrer i optisk fiber som kan gå genom kroppens
Det finns gott om fibrer i havregrynsgröt också. Vad jag vet har ingen tagit skada av det...
;)

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns gott om fibrer i havregrynsgröt också. Vad jag vet har ingen tagit skada av det...
;)
Pratar vi om samma slags fibrer då? ;)

Nej. Det finns många sorters fibrer. En del är farliga, andra bara irriterande och en del nyttiga eller till och med nödvändiga.

Men som svar på ursprungsfrågan säger jag; Följ tillverkarens anvisningar. Men i just ditt fall är det kanske enklast med färdiga akustikplattor, eller så räcker det med draperier bestående av några lager tungt tyg.

useless useless skrev:
Nej. Det finns många sorters fibrer. En del är farliga, andra bara irriterande och en del nyttiga eller till och med nödvändiga.

Men som svar på ursprungsfrågan säger jag; Följ tillverkarens anvisningar. Men i just ditt fall är det kanske enklast med färdiga akustikplattor, eller så räcker det med draperier bestående av några lager tungt tyg.
Ja, enklast ja. Men inte billigast (så tillvida inte du vill bidra). Därför jag kikar på denna lösning. Många DIY-videos innehåller folk som arbetat utan handskar (antingen korkade eller så är det inte farligt som internet försöker få det till).

Det jag har tänkt mig är: FLEXIBATTS 95MM. Vad vet du om dess (icke)farlighet?

N NorrlandsNorrlänning skrev:
Ja, enklast ja. Men inte billigast (så tillvida inte du vill bidra). Därför jag kikar på denna lösning. Många DIY-videos innehåller folk som arbetat utan handskar (antingen korkade eller så är det inte farligt som internet försöker få det till).

Det jag har tänkt mig är: FLEXIBATTS 95MM. Vad vet du om dess (icke)farlighet?
Jag har bytt isolering i golvet på min villa ... I ett stängt utrymme (krypgrund). Den gamla isoleringen var glasfiber från -73, och jag var tvungen att ha andningsmask och overall, annars kliade det över hela kroppen, och jag blev "tungandad" rätt snabbt ... (andningsproblemen gick dock över på nått dygn) .. Den nya isoleringen var samma Flexibatts, fast tjockare .. inga problem, överhuvudtaget ...

Jag tror inte du behöver oroa dig det minsta för att bygga ljudabsorbenter i stenull.

Staffans2000
Det här är allvarliga saker. Det är klokt av dig att sätta säkerheten främst.
Svenska isolerrådet rekommenderar sin egen, nyframtagna skyddsdräkt, som är utvecklad i samarbete med det tekniska institutet i Bern. Här utrustad med praktisk ryggväska för Flexibutskivor.

Skyddsdräkt liknande astronautdräkt med hjälm och ryggväska, presenterad av Svenska isolerrådet.

Staffan Fågelsång

P.S.
Vanliga handskar och overall går också bra.

Redigerat:
  • Gilla
Reckan och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Leonard_xx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.