Stämmer bra att det är en V70.

5e92011122502d429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y
Blev ju sjukt sugen på en 2007 S80 även om det innebär lån.

Vilken av dessa motoralternativ bör jag sträva efter om jag vill köra billigt?

• D5
  • 3,2liter 6a (enligt en annons drar hans 0.7liter)
  • 2,5liter Turbo

• V8 - coolfaktor men dessa är så dyra så blir ingen sådan

Och då bör man ju veta hur mycket jag kör.
Kör väl sisådär 110-180liter per månad. Med en bil som förr drog 0.75liter milen.
157-240mil? Känns ju helt sjukt mycket, måste räkna fel någonstans.

Redigerat:
Alla motorer har ju sina fördelar.
Kolla skatten på aktuell bil om du är sugen på D5, den kan ligga på över 6000:- beroende på årsmodell.
3.2an är ju bra om du kollar servicepriserna då den inte har kamrem tex och 3000 mil (eller 1 år) mellan service. Man ska va jäkligt nätt på gasen om man får den att dra 0.7.
V8an har ju lite problem med dom första årsmodellerna som innebar dyra ras, men en kul motor.

Y
Glömde säga att jag kör mest korta sträckor på ca 1mil åt gången, i småstadsmiljö. Ibland längre resor till storstaden.
Är inte så mycket för bus, erbjuder motorn förmycket är det dock risk att jag kör förfort så
jag vill hellre ha en lugn lyxkryssare som går tyst och fint samt ekonomiskt trots automatlåda som är ett måste. :)

Då ska du inte åka diesel, den mår inte bra av att bara åka korta sträckor.

Stefan N, vilka problem är det som V8:an har? Motorn kom ju i XC90 2004 och jag har aldrig hört talas om att den har problem. Ford hade problem med att man pressat på kamhjulen på kamaxlarna och de rörde sig i förhållande till kamaxeln men när Volvo introducerade motorn hade man svetsat kamhjulen.

Sedan vill jag påstå att V8 an i praktiken inte drar så mycket mer än sexan. 1.3 är inga problem om man tar det lugnt och jag har aldrig kört sexan under litern i S80N. Vad du än gör Yrrol så köp inte D5 med 205 hk, drar mycket diesel. Och med dina miltal <2000 per år kommer du aldrig att gå med vinst på diesel.

25LT är bästa vardagsmotorn även om Volvo sänkte effekten till 200 hk i S80N för att inte konkurrera ut sexan, kolla om det finns chippning. Skall inte vara några problem att få ut 230 hk som senare versioner av AFVs Bi-Fuel har och då går bilen bra.

Sedan tycker jag att du skall hårdpruta på S80 och S80N, detta är inte de mest lättsålda Volvobilarna, de flesta vill ha en V70 i stället. Skall du bara ha en bil att åka i är S80(N) helt ok och känns hyfsat sportig att köra. Köp en med mycket utrustning och pruta så du skäms. Om du gillar komfort så är perforerat läder med stolsventilation bra att ha, fungerar faktiskt. Och ACC även om man har en tendens att fastna bakom långsamma bilar på motorväg eftersom den jobbar så mjukt att man glömmer att farten sjunker. Kan rekommendera att du tar en titt på Oyster (brun metallic), lite speciell färg som står ut.

Y
Stör mig på detta att tidiga 70serien är kända att hålla i 40tusen mil och nu när jag blev förtjust i S80 då får jag veta att dessa bara håller 20tusen mil... Vad händer lixom, Volvo som var kvalité en gång i tiden, är det bara enägar bilar nuförtiden. Är dom bara menade att hålla i några få år och sen skrotas eller kommer dom sälja drivlinor för småpengar sen som kompensation. Kul att ta lån och oroa sig för att bilen snart rasar så man behöver ta ett till lån för laga den. :mad:

Yrrol skrev:
Och ifall någon är insatt i Audi A6 så undrar jag vilket år dom upphörde med röda lyktor på bakluckan? :)
2005 kom karossen med den stora kylarfronten och samtidigt försvann de röda lyktorna på bakluckan. Nu är dessa enbart dimljus, så det går bra att svarttona dem, om du retar dig enbart på det.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Problemet med v8an är att balansaxel som sitter mellan cylinderbankarna har lager som ej smörjs av motoroljan. Dessa lager rostar och skär och då blir det ventilsallad och motorn är skrot.

Yrrol skrev:
Stör mig på detta att tidiga 70serien är kända att hålla i 40tusen mil och nu när jag blev förtjust i S80 då får jag veta att dessa bara håller 20tusen mil... Vad händer lixom, Volvo som var kvalité en gång i tiden, är det bara enägar bilar nuförtiden. Är dom bara menade att hålla i några få år och sen skrotas eller kommer dom sälja drivlinor för småpengar sen som kompensation. Kul att ta lån och oroa sig för att bilen snart rasar så man behöver ta ett till lån för laga den. :mad:
Ett litet Taxi bolag i närheten hade en 940 med 96 k mil på mätaren.

Y
ribbones skrev:
Ett litet Taxi bolag i närheten hade en 940 med 96 k mil på mätaren.
Mmm lagom inkörd. Gamla hederliga bilar. =)

S80... Summon = hajfena på taket, är denna fula sak bara limmad eller hål i karossen? Gissar på hål...

Yrrol skrev:
Mmm lagom inkörd. Gamla hederliga bilar. =)

S80... Summon = hajfena på taket, är denna fula sak bara limmad eller hål i karossen? Gissar på hål...
Ja har för mig jag läst hål.
Vissa Volvo kan ha GPS-antenn där, 'snik-bilar' ingenting.

Summum utrustningen omfattar kanske inte GPS/navi.

Summun innefattar ej navi, del är alltid option. Hajfenan på taket är till för GPS-antennen, alla bilar har ett hål i taket för att man skall slippa ha två tak i produktion samt att det blir lättare att eftermontera navi om det finns reserverat utrymme för antennen och ett färdigt hål.

Sedan hålller nya S80 lika bra som de äldre bilarna, det är en skröna att det var bättre förr. Vissa modeller (2.0) har en fyra från Ford som inte håller lika bra som Volvos motorer men resten av bilen är samma. Ni tror väl inte att köparna skulle acceptera en S80 V8 för en halv miljon som håller 20000 mil? Köp bilen med Svensk motor eller diesel så håller den. Om en 945 har gått 96 tusen mil så är det landsväg och då håller alla bilar. Sedan är rostskyddet från och med gamla S80 avsevärt bättre, när såg ni en S80/V70/V60 med rostfläckar senast? Inte ens här i Göteborg rostar dom.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Ang automatlådan så körde en kompis taxi förut och de lådorna höll lätt 40000 mil men då byts oljan regelbundet. På privatkörda bilar anser Volvo att oljan aldrig behöver bytas. Helt galet! Samma låda sitter i Saab 9-5 och där ska oljan bytas var 12000 mil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.