Det har nämnts några gånger att 140 hk och 170 hk motorerna i V70 endast skiljer sig i programvaran.

Det stämmer, men det skiljer lite i växellådan. Tvärt emot vad man kunde tro så är 140 hk högre växlad på högsta växeln (= lägre varvtal). Man kan säga att 170 hk på högsta växeln är växlad för prestanda, medan 140 kh är växlad för bränsleekonomi och går behagligare vid konstant hastighet på landsväg.

Dessutom visar sig skillnaden mellan motorerna endast över 4000 rpm, dvs det märks knappast vid vanlig brukskörning. Man ska alltså inte vara rädd för att köpa en V70 med 140 hk-motorn.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
När blev det standard med lackade lister på v70 ?

Och ifall någon är insatt i Audi A6 så undrar jag vilket år dom upphörde med röda lyktor på bakluckan? :)

Redigerat:
05 blev det lackade lister och även lite andra ändringar. På första modellen som kom efter 850 tror jag alla har lackade lister.

Årsmodell 2005 fick en mycket snyggare inredning där man gjort om kanterna i centerstacken så att de tidigare passningsproblemen mellan enheterna trollas bort. Dessutom kom de nya stolarna (samma chassi som i S40/V50) med katastrofalt dålig sittkomfort. Välj inte tidiga 2005 om du skall åka långt, länsstolarna som fanns tom åm 2004 är borta. Åm 2004 kom 25LT som är lika bra som 24LT var dålig. Åm 2005 kom även en helt ny T5 motor, 24HT med 265 hk och 380 Nm som drar som tjuren Ferdinand. Vill du ha en snabb V70 är det T5 2005 och framåt du skall ha, går nästan som en R-Line men utan den groteska förbrukningen, och de störande vibrationerna och motorljudet. Tyvärr är de flesta sönderkörda i chassit.

25LT är bästa motorn alla kategorier, går snålare än sugen pga högre slutväxel och drar som en häst. S80 2004 med länsstolar och 25LT är en underbar glidare, det närmaste Caprice du kommer i en Hisingstraktor.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Dessutom kom de nya stolarna (samma chassi som i S40/V50) med katastrofalt dålig sittkomfort. Välj inte tidiga 2005 om du skall åka långt, länsstolarna som fanns tom åm 2004 är borta.
Vad är länsstolar?

Y
Så; en 2005-2006 fast med äldre säten..

Hur kommer det sig att S80 bilarna är så billiga, är det för att dom är törstiga? går sönder hela tiden?
S60 är ju genast dyrare.

Redigerat:
ullberg
1337 skrev:
Vad är länsstolar?
Anders_Nilsson använder det gissningsvis för att beskriva en bekväm stol, ordet betyder typ fåtölj, används ofta för att beskriva bekväma stolar, till skillnad från exv. (obekväma) pinnstolar ;)

/U

Japp, länsstolar använder jag för att beskriva komforten i de gamla stolarna som utvecklats av Volvo (S40/V50 bygger på Ford Focus och stolschassit är samma) för maximal komfort. Senare under åm 2005 förbättrades stolarna med ny sittdyna men fortfarande är de gamla stolarna oöverträffade. Nyare bilar har ok stolar men de är smalare och mer inriktade på sidostöd och har inte den underbara glidarkänslan (110 på motorvägen, bilen gungar konstant upp och ned, vid ojämnheter rör sig endast hjulen, ratten har ingen kontakt med vägen, lite som Citroen).

S80 är billig för att det var den första modellen på P2-plattformen och när den kom ut fick den oförtjänt dåligt rykte, bl a för att verkstäder inte var vana att felsöka ett så avancerat elsystem med CAN-bussar. Sedan var kvaliteten på inredningen dålig i början och materialen håller dåligt. Ett annat problem var T6-motorn som försetts med en underdimensionerad växellåda med tillförlitlighetsproblem som följd. Sedan har bilen en gubbstämpel och känns mer som ett slagskepp att köra medans S60 är sportigare.

Ett till skäl är att S80 var en mycket stor bil och Volvo har aldrig riktigt haft trovärdighet i den största klassen. Köper du en S80 2004 (karossen fick en facelift till åm 2004) med 25LT automat (räkna med att automaterna kan gå sänder efter 20000 mil i stadskörning så det är bra om den är bytt) får du Volvos bästa glidare någonsin. S80N V8 har som sagt en V8 men är sportigare, den där totala gunghästkänslan infinner sig inte riktigt. Om du köper S80 får du räkna med att bilen är svårsåld och att du får behålla den länge så ge inte för mycket. Och köp en maxutrustad i bra skick, dom är ändå inte dyra. Snik S80 får man ge bort idag. Undvik 6-cylindriga motorer, Volvos sexor drar mycket medans turbomodellerna är snåla. Sedan är sugmotorn inte fel på en gammal bil men turbon är mycket trevligare, testa att turbon inte är utsliten.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
ooo, hittade en 2007 S80, svart med svart skinninredning samt valnöt lister (vilket inte var lätt). Slimmad och tjusig. I en prisklass jag inte kan köpa men iaf.

Dieslar, är dessa dramatiskt dyrare i skatt?

Och vad innebär: summun?

Redigerat:
Själv tycker jag S80N 3.2 är en fantastiskt trevlig motor, är inte överdrivet törstig och spinner som en katt. 6:orna i gamla S80 hade lite problem med spjällhuset ett tag.

Summun är den högsta nivån på utrustning.
Momentum är mellan och Kinetic den lägsta.

tompathepilot: Den motorn är helt underbar, jag kör den nu.
4e201195133AMb91f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tompathepilot
  • Laddar…
ullberg
Vad får ni för förbrukning med 3,2 motorn? (gärna blandat såväl som stad och landsväg)

/U

Tyvärr så konkurrerades den ju ut av turbomotorerna pga av att de har ett bredare effektregister och går lite snålare. Men det här med bränsleförbrukning har stigit många åt huvudet. Gillar man bilar och motorer och inte kör så långt per år så kan man ju köpa riktiga guldklimpar till samma pengar som fattigmansdieslar... :D
Själv köpte jag själv en BMW 335i touring. R6, biturbo. Kanske inte snålaste i klassen men jag vill inte kliva ur den! Helt fantastisk med automagisk låda.

ullberg skrev:
Vad får ni för förbrukning med 3,2 motorn? (gärna blandat såväl som stad och landsväg)

/U
Landsväg (ej över 100km/h drar den 0.8.
Stadskörning ca 1.2

Den drar lite mindre än dom gamla sexorna (960).

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Stefan N skrev:
Landsväg (ej över 100km/h drar den 0.8.
Stadskörning ca 1.2

Den drar lite mindre än dom gamla sexorna (960).
Låter trevligt (i ditt fall är det inte en S80 antar jag, lyktuppsättningen ser mer V70 ut),

Jag har sneglat lite på dessa då jag tycker det verkar vara en trevlig motor, och märkligt nog har det främst varit skatten (strax över 3k vill jag minnas) som avskräckt mig. Det är ju bara en droppe i oceanen i ett bilköp men på något sätt har det känts psykologiskt dåligt att betala så mycket för en bensinare... (jag råkar dessutom komma från etanolsidan så steget känns än värre mot de 1300 jag betalar)

Hm, tål att tänkas på vid nästa byte...

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.