D
Min tvättmaskin gick sönder igår (Miele 90-ral)

Jag behöver byta.

Den nuvarande är fast ansluten. Jag tänkte köpa en ny och klippa stockproppen och koppla in men när jag under locket såg att det fanns tre faser blev jag osäker.

• Anslutningspunkt för tvättmaskin med elektriska kablar och tre faser synliga under ett lock på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på elcentral med automatsäkringar och en jordfelsbrytare, märkt med nummer, relaterad till diskussion om byte av tvättmaskin.
    Skapa konto
  • Bild av ett gruppschema i en elcentral med information om olika elgrupper, inklusive tvättmaskin, märkström och kabelarea, från Södertörns Elektriska AB.
    Skapa konto
Ansluten till en av faserna.

D
Lossade kabeln till tvättmaskinen och den är bara kopplad med en fas (brun). Då borde det va fina fisken att göra som jag tänkt.

(Undrar dock lite varför det är 2 automatsäkringar (nr 11) och en jordfelsbrytare kopplade till tvättmaskinen)

• Öppnad kopplingsdosa med färgade kablar, inklusive brun fas, synliga mot vit kakelvägg i samband med tvättmaskinsinstallation.
    Skapa konto
Det är väl bara att koppla den nya till nollan och en av faserna (samma som den nuvarande lämpligtvis)? Mät innan så du är säker på att det är 230 Volt där.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
(Undrar dock lite varför det är 2 automatsäkringar (nr 11) och en jordfelsbrytare kopplade till tvättmaskinen)
Är inte märkningen i centralen lite förskjuten till vänster?

Jordfelsbrytaren är väl inte bara till tvättmaskinen? Det verkar vara två säkringar, 11 och 12, till det där uttaget så förmodligen är det ingen spänning på den tredje fasledaren.

D
@Kane Ahhh så är det ju säkert.

Fanns det 3-fas tvättmaskiner på 90-talet?

D
useless useless skrev:
Det är väl bara att koppla den nya till nollan och en av faserna (samma som den nuvarande lämpligtvis)? Mät innan så du är säker på att det är 230 Volt där.
Jag mäter mellan nollan och fasen va?

G
Är kabeln gjord för att klippas då klart det går att göra ändå även om det inte står att man ska göra så i manualen..

Själv hade jag skruvat dit ett uttag om kabeln ej var klippbar enligt instruktionerna

D Derbyboy skrev:
Ser ut som förskjutning. Jordfelsbryatren har inget nummer, de tre säkringarna "11" har glidit lite i sidled, och siffrorna sitter inte så välcentrarade- Säkring 14 har glidit ut helt.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det verkar vara två säkringar, 11 och 12, till det där uttaget så förmodligen är det ingen spänning på den tredje fasledaren.
Edit: Jag ser nu att det står "11" på tre ställen. Då är det nog tre faser där och uttaget för torktumlare sitter någon annan stans.

D
Uttaget för torktumlare sitter bredvid.

• Öppet eluttag med kopplingsplint och ett intilliggande vägguttag med en stickkontakt ansluten, på kaklad vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Men med tanke på den undermåliga märkningen så blir det rätt viktigt att du kontrollmäter innan du börjar koppla här. Du måste bryta alla tre faserna till tvättmaskinsdosan, innan du kopplar något där. Och du måste kontrollera att de verkligen är brutna innan du börjar koppla.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Jag brukar köra en sån där penna 🖊️ som känner av om det är spänning efter att jag brutit säkringarna.

Men jag kan ju mäta också….

D
H hempularen skrev:
Ser ut som förskjutning. Jordfelsbryatren har inget nummer, de tre säkringarna "11" har glidit lite i sidled, och siffrorna sitter inte så välcentrarade- Säkring 14 har glidit ut helt.
Kan inte ha glidit, de sitter klistrade. De kan ju visserligen ha glidit lite hos elektrikern som klistrade upp dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.