Min tvättmaskin gick sönder igår (Miele 90-ral)
Jag behöver byta.
Den nuvarande är fast ansluten. Jag tänkte köpa en ny och klippa stockproppen och koppla in men när jag under locket såg att det fanns tre faser blev jag osäker.
Jag behöver byta.
Den nuvarande är fast ansluten. Jag tänkte köpa en ny och klippa stockproppen och koppla in men när jag under locket såg att det fanns tre faser blev jag osäker.
Lossade kabeln till tvättmaskinen och den är bara kopplad med en fas (brun). Då borde det va fina fisken att göra som jag tänkt.
(Undrar dock lite varför det är 2 automatsäkringar (nr 11) och en jordfelsbrytare kopplade till tvättmaskinen)
(Undrar dock lite varför det är 2 automatsäkringar (nr 11) och en jordfelsbrytare kopplade till tvättmaskinen)
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Ser ut som förskjutning. Jordfelsbryatren har inget nummer, de tre säkringarna "11" har glidit lite i sidled, och siffrorna sitter inte så välcentrarade- Säkring 14 har glidit ut helt.D Derbyboy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men med tanke på den undermåliga märkningen så blir det rätt viktigt att du kontrollmäter innan du börjar koppla här. Du måste bryta alla tre faserna till tvättmaskinsdosan, innan du kopplar något där. Och du måste kontrollera att de verkligen är brutna innan du börjar koppla.
Kan inte ha glidit, de sitter klistrade. De kan ju visserligen ha glidit lite hos elektrikern som klistrade upp dom.H hempularen skrev: