Jag skall göra ett hål i mitt innertak för dra ett ventilationsrör. Taket är på bild och det är av brädor. Men jag ser inga spik eller skruvar så hur är det ihopsatt? Tänker det är någon metod som någon här känner igen? Taket är i en källare

• IMG_5570.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tommy12345302 skrev:
Jag skall göra ett hål i mitt innertak för dra ett ventilationsrör. Taket är på bild och det är av brädor. Men jag ser inga spik eller skruvar så hur är det ihopsatt? Tänker det är någon metod som någon här känner igen? Taket är i en källare
Det mest troliga är att det är skråspikat i sponten (Noten)

• Gilla
Tommy12345302
  • Laddar…
surris
Spontat och dolt spikat/skruvat

• Gilla
Tommy12345302
  • Laddar…
surris surris skrev:
Spontat och dolt spikat/skruvat
Vet du något bra sätt att få isär det utan riva(ha sönder ) för mycket? Jag behöver bara ha upp ett litet hål på 15
Cm diameter

surris
T Tommy12345302 skrev:
Vet du något bra sätt att få isär det utan riva(ha sönder ) för mycket? Jag behöver bara ha upp ett litet hål på 15
Cm diameter
Kan du inte borra med hålsåg?

surris surris skrev:
Kan du inte borra med hålsåg?
Det är lite av ett problem, kaminen står redan på plats så jag skall göra omaket att borra ett hål genom golvet med den på plats.

Ska ventilationsröret ansluta till undersidan av kaminen som tilluft? Står kaminen på någon form av gnistskydd?

Centano Centano skrev:
Ska ventilationsröret ansluta till undersidan av kaminen som tilluft? Står kaminen på någon form av gnistskydd?
Ja helt rätt, ja men men insidan av kaminen är ett tomt rör med vanligt golv under (kommer åt genom ta bort en lucka i kaminen)

Düsseldorff
Du måste såklart flytta kaminen. Hur har du tänkt att du ska såga hål genom bjälklaget där en kamin står?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du måste såklart flytta kaminen. Hur har du tänkt att du ska såga hål genom bjälklaget där en kamin står?
med multivertyg, det går få in hand o arm där. Givitvis mycket krångligare

Düsseldorff
T Tommy12345302 skrev:
med multivertyg, det går få in hand o arm där. Givitvis mycket krångligare
Hmm jag är skeptisk.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Hmm jag är skeptisk.
Nu är hålet gjort.
Jag mätte noggrant, började sedan från taket i källaren tills jag kom till golvet.
Gick då upp och borrade ett hål genom golvet för lokalisera att jag var rätt.
Jag låg ca 5 cm fel… men jag kpmmer
Använda flexslsang så det löser sig.
På ren svenska - ett jävla slit, tog 3 timmar men blev bra. Jag mätte innan var reglar borde finnas.

• IMG_5826.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
T Tommy12345302 skrev:
Nu är hålet gjort.
Jag mätte noggrant, började sedan från taket i källaren tills jag kom till golvet.
Gick då upp och borrade ett hål genom golvet för lokalisera att jag var rätt.
Jag låg ca 5 cm fel… men jag kpmmer
Använda flexslsang så det löser sig.
På ren svenska - ett jävla slit, tog 3 timmar men blev bra. Jag mätte innan var reglar borde finnas.
Okej, bra jobbat!

Vi verkar dock ha lite olika definitioner av "blev bra". Men så länge det funkar är det väl ok antar jag.

Okej, bra jobbat!

Vi verkar dock ha lite olika definitioner av "blev bra". Men så länge det funkar är det väl ok antar jag.
Kan du utveckla vad som inte är bra ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.